Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er du en bunadsramp?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-18, 11:52   #20
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du en bunadsramp?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Snuppa mi har en festdrakt som hun har arvet. Til den har jeg tenkt at "man tager hvad man haver", og siden hun allerede eier sølv til Finnmarksbunad, så bruker hun det sølvet også til festdrakten sin. Det gjelder jo ingen regler når det kommer til festdrakter, men det er ikke noe galt i å bruke bunadssølv til en festdrakt, er det vel?

Men min egen bunad er jeg ganske nøye på å følge reglene, men jeg bruker solbriller når det er sol. Så helt bunadspoliti er jeg ikke.

Nei, jeg synes ikke det er galt å bruke det sølvet man har til en festdrakt. (Er det den dere fikk av oss som passer fremdeles?)

Jeg har en rekonstruert bunad. Man kan ta seg noen friheter med den. Jeg kan feks bruke et annet forkle til, man blir oppmuntret til å bruke sølv og draktdeler som har lokal og historisk tilknytning. Jeg har feks en brodert linduk i nydelige farger som min mormor har både vevd, brodert og farget brodergarnet til. Dn har jeg lyst til å få laget forkle av, og damene i Norsk Flid-butikken der jeg fikk sydd bunaden min, heier på en slik tilnærming. Jeg har også planer om å sy underskjørt av fargerik silke - det kommer jeg til å gjøre enten noen heier eller ikke. Bunaden kommer med bomullsunderskjørt til når den sys av Norsk Flid - men jeg har lyst på silke og tenker at det er slik ramping jeg selv synes er innafor.

Når det gjelder silkesjal, har jo silke alltid vært importert, og jeg har to nye i ulike farger, ett med og ett uten frynser, som jeg bytter litt etter hva jeg synes er fint den dagen jeg tar på bunaden. VI har også to veldig gamle silkesjal som er arv etter to av mine tippoldemødre - de brukes kun ved helt spesielle anledninger fordi de er skjøre, men det er så stas å ha dem - og å ha en bunad man kan bruke dem til.

Jeg tenker at til de nyere, designede bunadene - slik som feks Gudbrandsdalens festdrakt, Lundeby, Sunnmøre, Trysil og slike andre ble designet og ikke rekonstruert, de som kalles kategori 5 i bunadsleksikonet mitt, bør man være strengere i forhold til tilbehør og hvordan man bruker drakten. Det er jo plagg som ikke har oppstått gjennom tid men som er designet en gang. Da vil det ikke passe så godt å legge til et sjal, eller ha broderte ullstrømper eller andre gamle draktdeler til - synes jeg. :.ja:

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:22.