Sv: Men altså, Per Sandberg-saken??
Opprinnelig lagt inn av daffy, her.
Ellers er det jo dårlig spionhåndtverk å poste bilder i SoMe som skaper et slikt mediesirkus når "byttet" må gå ut av posisjonen sin.
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Med mindre jobben var å ødelegge for den norske regjeringen...
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
- Jeg syns det virker usannsynlig at hun er "spion". Jeg tror det er mer sannsynlig at iranske myndigheter så nettverkspotensialet i en velintegrert, vakker, veltalende, utadvendt og sjarmerende ung kvinne, og bestemte seg for å sende henne tilbake til Norge den gangen vi prøvde å returnere henne, og så opprette et hyggelig forhold over tid, og å bruke henne til å "knytte kontakter", mer eller mindre bevisst fra hennes side.
Jeg tror vi kan ha et litt gammeldags og popkulturelt bilde på hva en spion, eller etteretningsvirksomhet er. Det er ikke Tinker, Tailor, Soldier, Spy eller Mata Hari med et klart oppdrag om å forføre en gitt minister, for å deretter få tak i det topphemmelige dokumentet. Det er ikke sikkert at Letnes er klar over sin egen rolle i dette, og er en bevisst "honeypot". Hun kan like gjerne være en brikke i regimets spill, hvor hun har blitt oppfordret til å knytte kontakter, gitt ansvar for en venneforening osv. Uten at det har for henne fremstått som etteretning. Jeg tror ikke hun har hatt et oppdrag om å bli kjæreste med en minister. Nymotens etteretning handler mer om å knytte de rette kontaktene.