Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-18, 09:52   #1
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke oppskrifter må man kunne når man flytter hjemmefra?

Kokebøker? Bruker ungdommen nu til dags kokebøker? Mine har sluttet med det og baserer seg på søk og favorittlagringer.

Hva de bør kunne? Sannelig om jeg vet, er ikke det ganske forskjellig fra familie til famile og person til person? Hos oss ville jeg mene at å kunne lage pizza med egen saus og taco uten ferdige krydderblandinger var viktig, i tillegg til langtidssteking av kjøtt og/eller grønnsaker i ovn, med urter osv. Coleslaw er også noe vi/de mente var viktig å kunne. Og alle ville lære å lage frokostblandingen min (cereal) selv, for å få mindre fett, sukker og salt og mere nøtter og frø enn i de ferdigkjøpte.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-18, 09:54   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Hvit saus bruker vi så og si aldri, men ulike typer brun saus og sjy, det er viktig å kunne lage selv for vår familie. Så det kan de.

Gammel 23-10-18, 09:57   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker hvit saus hver gang vi lager lasagne. Og det skjer med jevne mellomrom. Bruker det til en del annet også, av fiskegratenger og pastagratenger.

Gammel 23-10-18, 10:47   #4
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Vi bruker hvit saus hver gang vi lager lasagne. Og det skjer med jevne mellomrom. Bruker det til en del annet også, av fiskegratenger og pastagratenger.

Sant, det glemte jeg, fordi det alltid er Helten som lager lasagne her i huset. Den har selvsagt avkommet lært seg av ham.

Gammel 23-10-18, 09:58   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Hva de bør kunne? Sannelig om jeg vet, er ikke det ganske forskjellig fra familie til famile og person til person?

Derfor jeg skrev hva mener du.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-18, 10:04   #6
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Brød, kanskje?

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-18, 10:09   #7
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker at det viktigste er at man har litt forståelse for hva som er sunt og fornuftig å spise og så kommer det meste av seg selv når man først står der og er ansvarlig for matlagingen.

Hvis man har en grunnholdning om at man skal spise fisk og lage grønnsaker til middag så har man kommet langt. Så får det være opp til den enkelte hvordan man tilbereder fisken og hvilke grønnsaker man velger.

Ellers vil jeg slå et slag for en helt grunnleggende kokebok som ikke bare antar at du vet hvordan du koker poteter og lager saus. Selv ønsket jeg meg, og fikk, Gyldendals store grunnleggende kokebok, og selv om den ikke akkurat er revolusjonerende, så er det veldig greit å ha en kokebok som tar deg gjennom alt av basis norsk matlaging. Andre ting kan du gjerne finne på nett, men en grunnbok er god å ha.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.