Sv: Tenåringssjokket - overvåkning
Men HV, dette kan du jo si om alt. Som du sier, det er jo ikke noe problem å bruke SMS og telefonsamtaler som sterkt kontrollerende verktøy. At jeg med samtykke sjekket snapmap er ikke nødvendigvis en inngripen i privatlivet, heller ikke at mannen min har lagt inn mitt thumbprint på sin telefon. Det er den dagen det misbrukes at det er invaderende, det har ingenting med teknologien per se å gjøre.
Det handler om å være bevisst på hvilke rettigheter man gir og tar av hverandre. Jeg har massevis av begrensinger for min tenåring - innetid, pengebruk, skjermtid (i teorien ), hvor han kan ferdes en lørdag kveld og ikke, minimumsinnsats på skole. Etter hver som han blir eldre, får han mer ansvar. Sånn er det jo også med hvor de er; når de er 2 har man mest lyst å tjore dem fast, når de er 6 vil du alltid vite hvor de er, når de er 14 vil du vite hvem de henger med, når de er 17 vil du vite at de kommer hjem. Hvordan man løser det i familien er da vitterlig en privatsak, så lenge det er rimelig og informert. Det trenger selvsagt ikke å være hverken bevisstløst eller uetisk av den grunn.
|