Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-19, 22:25   #1
Frøken Fjong
Superaktiv

Medlem siden: Oct 2012
Frøken Fjong er litt kulFrøken Fjong er litt kul
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave (verdi) til tantebarn

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

I enkelte familier er konfirmasjon en stor begivenhet. Man er forskjellige. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal snakke om beløp, hadde folk holdt det privat, så hadde det vært en stor fordel. Ingen familier er like, hverken sammensatt, bakgrunn, tradisjoner m.m.

Å snakke om beløp man får til konfirmasjon er som å snakke om lønna si, eller spørre folk om hva de tjener, begge deler er kokko.

Konfirmasjon kan vel fortsatt være en stor begivenhet i en familie selv om det ikke er 100 000 kr på gavebordet.
At ingen av konfirmantene snakker om hvor mye de får er en utopi. Men vi voksne kan jo hjelpe dem ved å ikke dra opp gaveverdiene og ha fokus på annet rundt feiringa enn hvor mye de får. Det er uansett greit å vite omtrent hvor mye som er vanlig for oss som ikke har vært konfirmasjonsgjester selv på maaaange år.

Frøken Fjong er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-19, 12:18   #2
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Vi fikk 1000 fra den ene sida og 3000 fra den andre. Da blir nok gavene omtrent tilsvarende denandre veien også. Jeg synes 3000 var vilt mye, men vi var først ute så da la de lista.

Gammel 20-04-19, 12:46   #3
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av mkj, her.

Vi fikk 1000 fra den ene sida og 3000 fra den andre. Da blir nok gavene omtrent tilsvarende denandre veien også. Jeg synes 3000 var vilt mye, men vi var først ute så da la de lista.

Jeg hadde ikke gitt 3000 selv om mine hadde fått det, jeg synes det er altfor mye.

Gammel 20-04-19, 15:56   #4
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøken Fjong, her.

Konfirmasjon kan vel fortsatt være en stor begivenhet i en familie selv om det ikke er 100 000 kr på gavebordet.
At ingen av konfirmantene snakker om hvor mye de får er en utopi. Men vi voksne kan jo hjelpe dem ved å ikke dra opp gaveverdiene og ha fokus på annet rundt feiringa enn hvor mye de får. .

Fjortisene snakker om konfirmasjonsgavene, slik er det. Det vet vi. Og når vi vet det, synes jeg faktisk at det er et poeng å ikke gi de 1000 kronene man har spart hver måned i femten år akkurat til konfirmasjonen. 18- årsdag og 20-årsdag er fine anledninger til å gi store pengegaver, og da er førerkort/bil og bolig som man kanskje forventer at de skal brukes på ikke så langt unna heller.

Vi har gitt 1500 til nevøer og nieser, uavhengig av om vi har vært faddere eller ikke. Fadderbarn har fått sang eller tale i tillegg, selvsagt. Gi det som er vanlig i din omgangskrets eller familie hvis du har råd til det, eller gi mindre hvis du ikke har råd, det er også helt innafor, synes jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-19, 16:02   #5
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Ja, mine foreldre har spart til ungene hver måned, det har blitt til store summer. Men de dukket heldigvis ikke opp på gavebordet på konfirmasjonen. Jeg ser på det som en slags forskudd på arv. Noe deres foreldre slettes ikke hadde anledning til å gjøre for sine barnebarn.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:08.