|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Epikur
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)
Jeg skjønner at du ikke vil utradere mann og barn.Men jeg skjønner ikke at du ikke vil bli kvitt sykdommen? Hadde det ikke vært bedre om de ikke var syke?
|
|
|
#162 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)Samme hvordan man snur og vender på det er det et både fysisk og psykisk løft å ta vare på barn med spesielle behov. Ikke alle føler seg i stand til det, det er rett og slett umulig for dem, enten på grunn av økonomi, fysisk eller psykisk helse. Med den fosterdiagnostistikken man har i dag gis man en mulighet til å velge ut fra sin egen situasjon. Man må kunne respektere de valg som gjøres, som helt sikkert ikke er noe enkelt valg. Jeg er over førti år, med dårlig rygg, og en ødelagt skulder. Jeg har ikke mulighet til å ta meg av et barn som trenger å bli båret i mange år fremover. Jeg håper slik at den prevensjonen jeg har valgt gjør at jeg slipper å bli gravid. Statistisk sett øker sjansen for å få et barn med downs syndrom betraktelig etter fylte førti år. |
|
|
|
|
|
#163 |
|
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bort med downs-barna (VG)De som allerede er født skal de da ikke få mulighet til å få etterkommere fordi at man kan få sykdommen? |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Epikur
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Tinka; klart det er komplisert. det er jo derfor denne debatten ruller og går.
|
|
|
#165 |
|
Glamorøs
|
Jeg syns dette er en helt annen diskusjon. Her er det snakk om hva man hadde gjort hvis man visste at fosteret hadde downs syndrom. Selvfølgelig kan vi ikke beskytte oss mot alle sykdommer, og det er heller ikke vitsen. Men jeg syns det bør være en mulighet for dem som står overfor en slik situasjon til å faktisk kunne ta valget selv. Når det er mulig.
|
|
|
#166 |
|
Passiv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Sv: Bort med downs-barna (VG)
Det må jeg si var fornuftig. |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Jeg snakket ut fra sykdommen som mine har ikke fra andres situasjon. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Ingen menneskerett for noen å få barn sykdom eller ikke. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
Epikur
|
Nei, nettopp. Jeg synes det er egoistisk. Særlig hvis man vet man er bærer. "Jeg vil så gjerne være gravid. Da får heller mitt barn fødes sykt og ha ulike lidelser hele sitt liv". Da burde man adoptere i stedet.
|
|
|
#171 |
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Ikke sikkert at man får et sykt barn heller, men føler forsåvidt at jeg har sagt mitt i denne diskusjonen nå og overlater til dere andre å diskutere videre. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Glamorøs
|
Hvis du siktet til mitt innlegg så syntes jeg det ikke var vanskelig å lese på grunn av evt. kommamangel, men jeg skjønte ikke helt hvor du ville hen. Jeg vet jo at du kom med et eksempel fra eget liv, det gjorde jeg også. Men det var også et direkte svar på dine spørsmål om ikke de som allerede hadde sykdommer skulle få barn fordi de kunne være bærere.
|
|
|
#173 |
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)[quote=glitterchick;479883]Hvis du siktet til mitt innlegg så syntes jeg det ikke var vanskelig å lese på grunn av evt. kommamangel, men jeg skjønte ikke helt hvor du ville hen. |
|
|
|
|
|
#174 |
|
Passiv
Re: Sv: Bort med downs-barna (VG)
Det er vel sikkert at man får et sykt barn hvis ul viser at barnet har downs syndrom. |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Det var denne jeg egentlig svarte på. |
|
|
|
|
|
#177 |
|
Sv: Bort med downs-barna (VG)Men som sagt tidligere så går jeg vekk fra denne diskusjonen nå og svarer ikke på flere innlegg i denne. Sist redigert av Tinka : 29-07-07 kl 15:35. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
ræv med ører
Sv: Re: Sv: Bort med downs-barna (VG)
Joda, men ettersom det er så enormt stor variasjon i hvor "syke" mennesker med Downs er så kan det jo hende man tar abort på et barn som ville greid seg helt fint.
|
|
|
#179 |
|
Passiv
Re: Sv: Re: Sv: Bort med downs-barna (VG)
Men det aner man ingenting om. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|