|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Opptak og karakterer
Det er universiteter som spesialiserer seg på (bla) norske studenter med skolepenger i lomma og kjører helt egne studieløp på engelsk over hele (øst) Europa. Inntaksprøver av en helt annen karakter enn det vi er vant til, og en litt fremmed eksamensform ved avslutningen av hvert semester. Vet ikke noe om kvaliteten som sådann og man må ta egne prøver for å sette seg inn norsk lovverk før man får autorisasjon.
|
|
|
#3 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
I Norge er medisinstudenter utsatt for skikkethetsvurdering underveis i studiet, lurer på hvordan dette fungerer når man studerer utenlands...? Vet du, Appelsin? Blir det når de kommer hjem og skal ha turnus da? For de får vel ikke endelig autorisasjon før de er ferdig med turnusen?
|
|
|
#4 |
|
Søt og rar
|
Jeg er ikke fullt oppdatert nå lenger, og turnusordningen er i grove trekk avviklet nå (erstattet med LIS1).
|
|
|
#5 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Tror kanskje ikke det dreier seg om fordommer... Hvis jeg ser på de av mine tidligere elever som har blitt leger etter studier i Tsjekkia og Slovakia, må jeg si at jeg aldri i verden ville hatt dem som min lege. Det er elever med snitt nede på 2-tallet, gjerne kombinert med rimelig slett innsats og holdning. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Søt og rar
|
En jeg har jobbet med mente jeg måtte ha betalt for mye, da jeg betalte 100 kr for 20 lodd som kostet 5 kr per stk, til inntekt for avdelingens julebord. Jeg forsikret henne om at jeg ikke var bekymret, men hun dro fram kalkulator-appen på mobilen.
|
|
|
#7 |
|
Hekta
Hvor: Indre Østlandet
Hehe, legen til sønnen vår var ikke enig i min beregning i hvor mye insulin han trengte å få skrevet ut på resepten sin, og endte med å skrive ut 1/4 av det han trengte for et år. Det å regne om fra enheter til ml, og så over i antall ml i hver pakke ble for vanskelig. Og enda vanskeligere ble det når jeg stod på mitt om hvor mye han trengte, for han kunne jo heller ikke innrømme at han tok feil. (ikke utdannet i Norge nei)
|
|
|
#8 |
|
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Opptak og karaktererMens min fastlege er den beste i hele kommunen. Heller ikke utdannet i Norge. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Ja, DET er mye mer skremmende. Har flere elever som langt fra var den skarpeste kniven i skuffen, som studerer medisin i utlandet. Jeg vil ikke ha en Bulgarialege... |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|