Sv: Brudd på ytringsfriheten eller brudd på opplæringsloven?
Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.
Jeg tenker det er brudd på ytringsfriheten. De skal SELVSAGT få lov til å fortelle om noe som er en vesentlig del av sin politikk, nemlig legalisering. Om vi er enige eller uenige er en helt annen sak.
Her må det gå an å ha to tanker i hodet på en gang. Jeg synes ikke nødvendigvis det ikke er rom for å se på endringer i dagens ruspolitikk, og jeg tar på ingen måte moralsk anstøt av at noen er for legalisering av cannabis. Her handler det derimot ikke om at Unge Venstre har blitt nektet å ytre seg om legalisering, det har de, og mange med dem, gjort i skoledebatter så lenge jeg kan huske. Det handler om at deres ruspolitikk, som dere kan lese mer om i programmet til UV, ikke på noen måter kommer fram i "jointhånden" med teksten "legalize it". Programmet har mange fornuftige innspill ang. norsk ruspolitikk, det spekulative bildet, derimot, sier ikke noe som helst annet enn at "hasjrøyking er digg", og skolene (med opplæringsloven i ryggen) er i sin fulle rett, og gjør klokt i, å si nei til massedistribusjon av akkurat det symbolet inne på skolens område.
Ellers synes jeg egentlig det mest påfallende, og triste, i denne saken er at UV ikke benytter denne viktige valgkampen til fronte miljøpolitikken sin, noe som burde være det desidert viktigste i årene framover. Det eneste de formidler nå er "først røyker vi weed, så kan vi redde kloden, hvis vi orker...".
|