Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Klassetur 10. klasse

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-19, 09:55   #1
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Klassetur 10. klasse

Her er det Polentur i høstferien. Jeg vet ikke helt hva jeg synes, for på den ene siden så er dette en tur jeg lenge har hatt lyst å reise på selv, men på den andre siden så er det dette med gratisprinsippet og alle skal med. De har vært gode å tilrettelegge for dignader slik om man er aktiv på disse så er det ikke mye man må ut med selv.

Jeg og guttungen er med på denne turen i år og det er mange foreldre og besteforeldre som skal være med. Men det er jo noen som reiser uten voksne slik som det ser ut nå får hver voksen ansvaret for en ekstra unge. Kontrakter er underskrevet og brudd på vilkårene fører til hjemsending med voksen på deres regning.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-19, 10:37   #2
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Her er det Polentur i høstferien. Jeg vet ikke helt hva jeg synes, for på den ene siden så er dette en tur jeg lenge har hatt lyst å reise på selv, men på den andre siden så er det dette med gratisprinsippet og alle skal med. De har vært gode å tilrettelegge for dignader slik om man er aktiv på disse så er det ikke mye man må ut med selv.

Jeg og guttungen er med på denne turen i år og det er mange foreldre og besteforeldre som skal være med. Men det er jo noen som reiser uten voksne slik som det ser ut nå får hver voksen ansvaret for en ekstra unge. Kontrakter er underskrevet og brudd på vilkårene fører til hjemsending med voksen på deres regning.

Her er det sånn at hver ungdom enten må ha med en voksen eller at man selv må finne noen som er villig til å ta ansvar for ditt barn. Så bortimot alle har med en voksen og jeg føler at det er forventet. Noe som jo gjør at turen koster ca 15000 for en familie. Mer dersom man som voksen ikke ønsker å bo på 4-manns rom.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-19, 13:46   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

Her er det Polentur i høstferien. Jeg vet ikke helt hva jeg synes, for på den ene siden så er dette en tur jeg lenge har hatt lyst å reise på selv, men på den andre siden så er det dette med gratisprinsippet og alle skal med. De har vært gode å tilrettelegge for dugnader slik om man er aktiv på disse så er det ikke mye man må ut med selv.

Hvis du med dette mener at pengene bare går til de som deltar på "dugnaden" så er det ikke dugnad, da er det ekstrajobb. Greit nok det, hvis man presenterer det som forslag til ekstrajobber familien kan ta på seg for å tjene penger til at eget barn skal få råd til å dra på ferietur sammen med noen fra klassen, hvis de ikke vil/kan bruke av sin ordinære inntekt. Men dugnad er det ikke.

Dugnad, i denne sammenhengen, er den innsatsen de som kan og vil gjør, for at alle (også de som har foreldre med knapphet på ressurser og muligheter/kapasitet til å delta på dugnad) skal få muligheten til å bli med. Hvis det ikke er nok folk som deltar på dugnad til at inntekten dekker turen (eller en akseptabelt stor del av den) for hele gruppa, så blir det ingen tur, eller man må finne et billigere alternativ. Da kan man snakke om dugnad.

Sist redigert av My : 08-09-19 kl 13:53.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-19, 13:53   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det som ofte er så urettferdig med disse "dugnadene" er at det jo er de som har mye overskudd og et stort kontaktnett det er lettest for å tjene inn disse pengene. Her er det mye båtvask og salg av fisk og det krever jo at man har overskudd til fysisk arbeid på kveldstid etter jobb eller at man har mange som ønsker å kjøpe fiskeprodukter i nettverket.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-19, 13:56   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av zinatara, her.

Det som ofte er så urettferdig med disse "dugnadene" er at det jo er de som har mye overskudd og et stort kontaktnett det er lettest for å tjene inn disse pengene. Her er det mye båtvask og salg av fisk og det krever jo at man har overskudd til fysisk arbeid på kveldstid etter jobb eller at man har mange som ønsker å kjøpe fiskeprodukter i nettverket.

Nemlig. Og de som har dette er bemerkelsesverdig ofte de samme som uansett ville hatt økonomi til å sende ungene sine på tur, også uten å selge fiskeprodukter. Så det hjelper ofte ikke de svakeste med minst tilgang på ressurser. Det blir bare nok en ting i rekken av alle områder de ikke strekker til på, og som holder deres barn utenfor felleskapet.

Det millact snakker om, det er dugnad. Ingen vet hvem som har bidratt med hva, turen blir bestemt ut fra hva klassen har råd til, når de teller opp klassekassa. Håper de får en hyggelig tur som alle kan være med på, uten utstyrskrav, eller press på lommepenger.

Sist redigert av My : 08-09-19 kl 14:03.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.