Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frokosttips til barn som ikke er sultne?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-10-19, 13:50   #1
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frokosttips til barn som ikke er sultne?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er jo veldig forskjell på frokostblandinger, og jeg er enig med deg i at de søteste ikke er noe særlig. Men det er mange greie løsninger, type havrefras, rugfras, weetabix. Dette får mine spise, med melk og litt syltetøy.

Kjøleskapsgrøt er populært hos oss.

Ja, det er stor forskjell, men selv de usunne typene er bedre enn ikke å spise noe, hvis det er alternativet. Så får man heller være desto sunnere resten av dagen.

Gammel 17-10-19, 14:06   #2
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva i alle dager er galt med frokostblanding?

Frokostblanding er ikke bare frokostblanding. I den ene typen Cherios er det over 20% tilsatt sukker, så det har vi satt ned foten for. Sønnen hadde helst spist den. Men han spiser Weetabix, grove polarbrød eller toast.

Å si at en tenåring/nesten tenåring kan spise usunn frokost og kompensere med sunn mat resten av dagen blir helt meningsløst. Jo eldre de blir, jo mindre kontroll har man på kostholdet, og det er ganske ekstremt hva videregående-elever spiser i løpet av en dag.

Jeg kan ikke nekte barnet mitt å kjøpe usunn mat etterhvert, for han kan ikke forfølges. Men jeg kan la være å tilby det. Også finnes det selfølgelig tilfeller der det viktigste er at de spiser og ikke hva, men det gleder langt fra de fleste. Nå kom det vel nettopp tall som sa at nesten 30% av norske barn er overvektige. Det er bekymringsverdig.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-19, 14:24   #3
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Frokostblanding er ikke bare frokostblanding. I den ene typen Cherios er det over 20% tilsatt sukker, så det har vi satt ned foten for. Sønnen hadde helst spist den. Men han spiser Weetabix, grove polarbrød eller toast.

Å si at en tenåring/nesten tenåring kan spise usunn frokost og kompensere med sunn mat resten av dagen blir helt meningsløst. Jo eldre de blir, jo mindre kontroll har man på kostholdet, og det er ganske ekstremt hva videregående-elever spiser i løpet av en dag.

Jeg vet jo det! Jeg snakket om de som generaliserer og sier at frokostblanding er usunt. Det er brød også, hvis man skal generalisere sånn.

Det finnes veldig sunne frokostblandinger. Det finnes også usunne. Jeg har aldri hatt dem i hus, så jeg vet ikke hva de heter og forskjellen på dem.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-19, 14:27   #4
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ett av mine barn trener forresten mer enn 15 timer i uka. Hun er småspist fram til middag, da spiser hun som en hest. Jeg MÅ hjelpe henne å få nok mat i seg i løpet av en dag. Det er dritvanskelig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-10-19, 14:09   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, det er stor forskjell, men selv de usunne typene er bedre enn ikke å spise noe, hvis det er alternativet. Så får man heller være desto sunnere resten av dagen.

Er det virkelig det? Jeg tror ikke nødvendigvis det stemmer. Jeg er ikke noe frokostmenneske, og har ikke spist frokost siden foreldrene mine mistet oversikten i løpet av tidlig barneskole. Jeg er utpreget B-menneske, og kroppen min er egentlig ikke klar for noe, ei heller mat, før i lunsjtid. Jeg har fungert strålende i alle år med å droppe frokost (god konsentrasjon, gode karakterer, fin fom), og ingen skal få meg til å tro at å spise noe usunt hadde vært veldig mye bedre? Jeg får meg ikke til å tro at tidspunktet på dagen for måltidene er viktigere enn hva næringsinntaket består av, og jeg har lest mye som tyder på st «alle må spise frokost» like gjerne er et skapt behov som et reelt. Overvekt er et langt større problem enn underernæring, så å lære barn å spise også når de ikke er sultne, det har jeg ingen tro på at har noe for seg, når de samlet sett spiser ok i løpet av døgnet.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:55.