Sv: Hvilken bok ligger på nattbordet ditt nå?
Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.
Jeg syntes ikke den var troverdig, rett og slett. Det skulle sikkert være pussig og morsomt, men jeg ble lei ganske fort.
Jeg synes ikke den var "pussig og morsom" så mye som den var en ganske gripende og overbevisende fortelling om hvordan hovedpersonen faktisk opplevde verden. Jeg syntes for eksempel beskrivelsen av hvor skremmende og forvirrende jernbanestasjonen (eller var det en t-banestasjon?) var for ham, var såpass overbevisende at jeg syntes det ble en skikkelig skummel fortelling som fikk opp min egen puls, og så var det rent hjerteskjærende å forstå hvor glad faren var i ham, og i hvor liten grad han selv var i stand til å innse det.
Og så ble jeg både fascinert og underholdt av beskrivelsene og eksemplene han hadde for å forklare sin egen tankegang - særlig husker jeg beskrivelsen av hva man ser når man står midt ute på et jorde. Tanker om hvordan man filtrerer verden og hvor nødvendig dette er for at ting skal gi mening, synes jeg er spennende og bevisstgjørende. Og ulike former for autisme er ikke så langt unna personlighetstyper som er innenfor "normalvarianten" at det er umulig å kjenne seg (eller andre) igjen i dem, synes jeg.