Sv: Hva skal jeg stemme og hvorfor?
Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.
Jeg mener å ha hørt at grunnen til at den norske skolen gjør det dårlig i slike skolemålinger er at i Norge er nesten alle unger, uansett hvor velfungerende de er, med i slike målinger, mens i andre land lukes unger som ikke virker bra ut så fort som mulig. Det er vel litt urettferdig å sammenligne alle og de beste?
Vel med all respekt, dette er jeg overhode ikke enig i og det er en så dårlig og billig unnskyldning for at innholdet i den norske skolen faktisk er elendig sammenliknet med våre naboer.
Det har vært gjort mange studieturer og mye diskusjoner på hvorfor Norge kommer så dårlig ut. Det er pekt på flere sammensatte grunner som jeg kunne skrive mange sider om (jobbet mye med dette for 2 år siden). Den mest åpenlyse forskjellen mellom f. eks Finland og Norge er vel lærere. I Finland er læreryrket et sikkelig statusyrke, folk VIL bli lærere og det kreves gode karakterer for å komme inn på lærerutdanningen (takket være Clemet fikk vi jo et minstekrav på karakterer på 3 i snitt i 3 fag (SV var selvfølgelig i mot, alltid i mot ”krav”). Lærerutdanningen i Finland er helt annerledes en i Norge.
Det er nok mange år siden lærere hadde samme respekten her til lands som de har f. eks i Finland. Det hjelper ikke at lærere får økt lønn så lenge det ikke er et yrke som er attraktivt med tanke på at du får den respekten du fortjener, både med tanke på frihet til å bruke dine kunnskaper og kreative evner i en undervisiningssituasjon og å slippe å få ”kjeft” og bli snakket ned til av elever og foreldre. Lærere har overhode ikke samme frihet lenger til å legge opp undervisningen som de selv mener passer elver eller grupper – de må følge aller planer til punkt og prikke.
Det er også store forskjeller på disiplin i den norske og finske skolen og de har helt forksjellig tilnærminger til hvordan de hjelper barn med spesielle behov.
Dette er bare noen av grunnene, det er nok mange flere.
Det er sikkert noen lærere her som kan utdype mer, om de er enige eller ikke er vel noe annet da lærere vel by default stemmer SV. Men det jeg mener faktisk er at læreryrket må bli verdsatt igjen i Norge og bli et attraktivt yrke som folk ønsker å bli.
Uansett, jeg dette skal vel ikke være en skoledebatt men generelt så er jeg faktisk veldig redd for SV skolen for den tror jeg ikke på noen som helst måte hjelper de mindre ressurssvake i samfunnet. Krav og struktur er viktig, særlig for de elever som ikke følges opp hjemme. For ikke å snakke om høyere utdanning – hva er SV’s politikk på høyere utdanning? (annet en å kutte i midler og nedprioritere forskning?)
He he, jeg burde sikkert ha skrevet en PM til deg Mim med alle grunner til at jeg har forlatt SV. Kjenner flere som meg som alltid stemte SV og det er i all hovedsak skolepolitikk (nå som vi har fått barn) og tilnærmingen til biotekonologi (Ballo er jo verre mørkemann en Høybråten om mulig) som er hovedgrunnene til at jeg ikke får meg til å stemme SV lenger.
Men dere er jo helt suverene på miljø, det skal dere ha. Hvis jeg hadde stemt på enkeltsaker så hadde det kanskje blitt miljø og da er det kun SV i mine øyne som er et ekte miljøparti.
Vel vel, nå drar jeg til London og forlater denne debatten til neste uke.
|