Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Rådgivning - studiespes vs yrkesfag

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-02-21, 11:29   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Rådgivning - studiespes vs yrkesfag

I Oslo er det vel ikke veldig mange år siden det ble et overordnet mål å øke søkningen til yrkesfag. Tre, fire år siden?

Mulig østkantelevene er raskere i oppfatningen, bare.

NEIDA!

Jeg tipper det faller seg mer naturlig å rådgi barna til taxisjåfører og renholdere å søke yrkesfag, enn barna til jurister og leger. For å sette det på spissen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-21, 11:31   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Mulig østkantelevene er raskere i oppfatningen, bare.

Min tanke var: Kanskje de rett og slett får bedre rådgivning på østkanten?

Gammel 05-02-21, 11:34   #3
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Min tanke var: Kanskje de rett og slett får bedre rådgivning på østkanten?

Kanskje det er mindre inngrodd motvilje mot yrkesfag, i det minste.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-21, 11:40   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Kanskje det er mindre inngrodd motvilje mot yrkesfag, i det minste.

Det har du nok helt sikkert rett i at er en stor del av årsaken.

Jeg har virkelig forsøkt å fremsnakke yrkesfag for min eldste, men det har vært helt dødfødt. Hun har ikke vært spesielt opptatt av å søke seg til samme skole som vennene, men å søke yrkesfag fremstod som et nederlag (slik jeg har tolket henne). Og for henne virker studieforberedende som et greit alternativ gitt hvor hun står faglig og motivasjonsmessig.

Gammel 05-02-21, 12:00   #5
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Da eldste gikk i 10. (våren 2016) var vi på foreldremøte og fikk info om hvilke valg som fantes på vg.skole og de brukte ikke mange minuttene på å gå igjennom yrkesfagene ift studiespes altså.
Vi snakket med mattelæreren hans i etterkant og det var han som rådet gutten til å ta elektolinje og fremsnakket det veldig.

Husker da gutta i gjengen skulle søke og de vinglet veldig kvelden 1.mars og de ringte til hverandre og lurte på hva de satt på 1.pri osv.
Og det ble til at de ble svært mange som søkte elektro og de gikk på samme skole og flere av de jobber nå som lærling i samme firma. Ingen har angret.

I år har det kommet flere valgmuligheter ift elektrolinje. 2 av de har 3årig linje og gir full studiekompetansje.
Vi snuser litt på mulighetene ift minsten som ikke er like mottakelig for råd og hjelp.

Gammel 05-02-21, 11:34   #6
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er like proviserende at de forteller elevene at de ikke skal studere videre etter videregående. Det er ikke noe galt i å fremheve yrkesfag til de som bør gå den veien og vise hvilke muligheter man har. Man har ikke låst seg til et yrke heller, men kan studere. Men å si at man ikke trenger studspes fordi man ikke skal studere videre senere er å snakke med mange flinke elever. Det er den vinklingen som provoserer meg. Og det vi møtte på vår skole.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:27.