|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Diftongen «ey» i navn
Hm. Min morfar het Eivind og var hedmarking (født på bygda, men bodde mesteparten av livet på Hamar), og der sa alle Æivind. Men det har kanskje forandret seg med årene, eller varierer med hvor på Hedmarken man kommer fra? På vestsiden av Mjøsa, Toten- og Gjøviktraktene, sa de Eivind da.
|
|
|
#2 |
|
intro
|
Svigermor kommer fra Ring sør for Brøttum, altså ganske nær Lillehammer og rett nord for Moelv. Den ei-diftongen med "smal" e er gjengs i alle ord hos henne. Hun er 73. Hamar bymål i dag er nok noe annet - der har en mer regional østlandsdialekt tatt over det meste. Guttens mor (40) fra Hamar sier Æivin, og det gjør nok klassekameratene hans der i byen også.
|
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Ja, stor forskjell på Hamardialekta nå og da (som så mange andre dialekter). Mamma er vokst opp på Hamar, men har ikke bodd der siden tidlig på 70-tallet, og har mer eller mindre "konservert" dialekta hun hadde da. Hun snakker veldig forskjellig fra barnebarna som vokser opp der nå. Men Æivind har det nok vært hele tida i den delen av distriktet. Både på 30-tallet, da min morfar vokste opp, og fram til i dag. Men logisk at det endrer seg lenger mot nord ja, og blir mer likt dialekta i (gamle) Oppland.
|
|
|
#4 |
|
bits and pieces
|
Jeg tror ikke jeg noen gang har sagt Eivind med smal e. Heller mot Æ.
|
|
|
|
#5 |
|
intro
|
Ja, JEG har alltid sagt Æivin, altså - jeg er fra Skjetten. Svigermor (og mannen min) er fra nærmere Lillehammer.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 19-02-21 kl 16:33. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Mævver for maur (eller møur, som jeg sier), synes jeg er det merkeligste.
|
|
|
#7 |
|
intro
|
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Her er det slik at jeg flyttet og vokste opp litt her og der, i ulike landsdeler med totalt ulike dialekter, med foreldre som vokste opp på hver sin kant med hver sin dialekt, ulikt noe sted vi har bodd, samboeren har en annen dialekt, som gjør at jeg selv snakker et sammensurium av en alt- og- ingentingdialekt, og det bare er ungene som snakker dialekten fra her vi bor. Byen er full av innflyttere fra alle kanter av landet, og på arbeidsplassen min snakkes alle mulige dialekter, inkludert et rikt utvalg utenlandske aksenter. Etter hvert har jeg blitt såpass vant med det meste, at ingen former høres fremmede eller merkelige ut lenger. Men fortsatt synes jeg det er gøy og interessant med dialekter, kanskje ekstra fascinerende siden jeg ikke har noen klar dialekt selv.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|