Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Märtha på tv i går

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-07, 14:28   #28
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Märtha på tv i går

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

l.

Å kalle henne ( og dermed andre med samme livssyn ) "sprø", "klin gal" etc. er sjokkerende respektløst.
Er alle hinduer gale siden de tror på elefantguden sin, selv om ikke du gjør det?
Er katolikkene sprø fordi de tror på engler?
Er alle Norges kristne spik, spenna gærne fordi de tror på Gud siden han ikke kan sees, måles eller veies?

Mulig det er respektløst og sjokkerende og arrogant og alt fælt, men jeg syns mennesker som tror på overnatulige ting er sprø og jeg syns det er rart og uforståelig. Mulig det er helt feil og at jeg ikke er åpen nok og alt det der, men sånn er det. Jeg har respekt for mennesket, men jeg har ikke respekt for troen og selv om jeg forstår hvorfor folk tror, så syns jeg de som tror på rare ting er rare. Det betyr ikke at jeg mener de skal være annerledes eller tro på noe annet eller noe som helst, det betyr bare at jeg syns de er sprø og rare.

Det må være den fjortende debatten vi har om slike temaer her på kort tid og hele tiden blir dette med mangel på respekt dratt frem. Hvis man har negative synspunkter på tro og overtro er man altså respektløs. Jeg skjønner at det er ordvalget du reagerer på, og jeg og flere kunne sikkert valgt penere ord for å beskrive Märtha Louise, men betydningen ville vært den samme likevel. Av og til må man kunne kalle en spade en spade.

Og hvis du mener at mine synspunkter skyldes at jeg er fattig på åndelighet, så kan jeg fortelle deg at jeg fyller mitt åndelige behov med kultur og samfunnsengasjement. Musikk, litteratur, kunst og andre ting fyller disse behovene hos meg i godt monn. Jeg er ingen åndsfattig, overfladisk sjel som ikke har evne til å forstå åndelighet og behovet for åndelighet. Det er ikke det dette handler om. Man kan faktisk ha et rikt åndsliv uten å dra inn overnaturlig tro. Hvis det du mener er at vi er fattige på overnaturlig tro, så vil jeg bare si at det håper jeg inderlig vi er. Jeg ville vært kraftig bekymret om befolkningen i stor grad gikk rundt og trodde de kunne snakke med engler/lysvesener.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:15.