Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Selvbestemt abort fram til uke 22

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-21, 09:18   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Selvbestemt abort fram til uke 22

Det jeg syns mangler i den diskusjonen er at grensen på 12 uker også beskytter kvinner fra utilbørlig press om å måtte gjennomføre en abort. Jeg er absolutt tilhenger av fri abort før uke 12, og mener vi i mye større grad bør tilby screening, for å sørge for tilgang til kunnskap. Frem til uke 18 ser jeg at dette ikke er noe en nemd burde beslutte - det er fortsatt kvinnens valg. Fri abort mellom uke 18 og 22 sliter jeg med, rent etisk. Rett og slett. Men jeg ville aldri fordømt noen som hadde ønsket eller valgt det. Jeg tror samtidig det er klokt å ha noen systemer på plass, for å være sikre på at dette faktisk er gode og riktige valg, for de som tar dem.

Det er dessuten stor forskjell på å kunne ta en pille og blø ut det som potensielt kan bli et liv, og det å måtte gå igjennom en fødsel.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 09:52   #2
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det jeg syns mangler i den diskusjonen er at grensen på 12 uker også beskytter kvinner fra utilbørlig press om å måtte gjennomføre en abort. Jeg er absolutt tilhenger av fri abort før uke 12, og mener vi i mye større grad bør tilby screening, for å sørge for tilgang til kunnskap. Frem til uke 18 ser jeg at dette ikke er noe en nemd burde beslutte - det er fortsatt kvinnens valg. Fri abort mellom uke 18 og 22 sliter jeg med, rent etisk. Rett og slett. Men jeg ville aldri fordømt noen som hadde ønsket eller valgt det. Jeg tror samtidig det er klokt å ha noen systemer på plass, for å være sikre på at dette faktisk er gode og riktige valg, for de som tar dem.

Det er dessuten stor forskjell på å kunne ta en pille og blø ut det som potensielt kan bli et liv, og det å måtte gå igjennom en fødsel.

Dette. Jeg vet ikke om jeg synes det er etisk riktig å la valget om abort så sent være på kvinnen (eller dem som pusher henne) alene. Jeg tror jeg mener at dette er et eksempel å at det kan være greit å ha noen å støtte seg på. Faktisk.

Jeg er muligens preget av en kollega som fikk barn i uke 22 pluss litt, og det var veldig levedyktig viste det seg.

Jeg er for muligheten til abort. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvor man skal sette grensen. Og for meg virker uke 22, uten noen vurdering, når det man har i magen faktisk kan overleve utenfor magen, for sent.

Gammel 26-04-21, 09:58   #3
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Jeg er for muligheten til abort. Men jeg synes det er vanskelig å vite hvor man skal sette grensen. Og for meg virker uke 22, uten noen vurdering, når det man har i magen faktisk kan overleve utenfor magen, for sent.

Jeg søkte litt på dette i går, og fant en sammenfatning av ulike undersøkelser som viste at 9 % av barn født i uke 22 overlevde. De blir stadig flinkere og redder yngre og yngre barn. Synes den ordningen vi har hatt frem til nå, har vært fin.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-21, 10:15   #4
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Jeg søkte litt på dette i går, og fant en sammenfatning av ulike undersøkelser som viste at 9 % av barn født i uke 22 overlevde. De blir stadig flinkere og redder yngre og yngre barn. Synes den ordningen vi har hatt frem til nå, har vært fin.

Ja, det er akkurat det. De barna jeg kjenner til som ble født i uke 22 fikk en ekstremt røff start på livet (ble behandlet som senabort, og lagt til side for å dø, men gjorde ikke det. ), og da tenker jeg at det å få velge å abortere bort noe som kunne ha overlevd, er etisk feil. Nå snakker jeg om friske fostre altså. Det at man skal kunne velge abort til uke 22 på friske fostre.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:17.