Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor kjøpe bunad?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-21, 23:31   #1
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvor kjøpe bunad?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Finnes det noen seriøse butikker utenom husfliden hvor man kan kjøpe bunad?

De to jeg har kjøpt til nå var gjennom tips fra bekjente. Litt enklere når det er bunad som hører til området vi bor i.

Jeg ser etter brukt på finn også.

Det er blå nordlandsbunad jeg er ute etter.

Hvilken størrelse? Jeg har en kjempefin omtrent ubrukt en, størrelse 38/40...

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-21, 08:56   #2
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Hvilken størrelse? Jeg har en kjempefin omtrent ubrukt en, størrelse 38/40...

Ca 36 tror jeg. Går det greit å sy inn nordlandsbunaden? Hvis det går så er jeg interessert.
(Må bare høre med min mann hva han tenker om det, jeg har jo en bunad fra før. )

Gammel 20-05-21, 09:56   #3
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Hvis ikke søker du bunadstilvirker og finner flere. Jeg skal til en privatperson på Gjøvik som jeg fant på Finn.no. Jeg kjenner bunaden jeg skal kjøpe, vi har to fra før i husholdningen,
og vet hvordan den skal se ut. Det er ikke alle som broderer pent. Yngste skal ha blå trønder om et par år, tenker jeg kjøper hos Flid på Hønefoss.

Gammel 20-05-21, 16:01   #4
Lorien
Pauset

Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ca 36 tror jeg. Går det greit å sy inn nordlandsbunaden? Hvis det går så er jeg interessert.
(Må bare høre med min mann hva han tenker om det, jeg har jo en bunad fra før. )

Jeg har faktisk ikke peiling på hvor mye det er mulig å sy en nordlandsbunad ut/inn. Den ble sydd til meg da jeg var 14/15. Bunadsyersken insisterte på å sy den til å vokse i på lengden, enda jeg var ferdigvokst. Så nå i voksen alder er den både for lang og for trang 😂

Gammel 20-05-21, 16:15   #5
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Det er noen år siden Husfliden skulle ha 3000,- for å sy ut norlandsbunad. Men de hadde ikke tid og anbefalte å ta kontakt med en syerske de selv benyttet. Naboen fikk napp der og slapp unna med 1300,-.

Gammel 20-05-21, 17:46   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har faktisk ikke peiling på hvor mye det er mulig å sy en nordlandsbunad ut/inn. Den ble sydd til meg da jeg var 14/15. Bunadsyersken insisterte på å sy den til å vokse i på lengden, enda jeg var ferdigvokst. Så nå i voksen alder er den både for lang og for trang 😂

Hun som monterte datteren min sin insisterte på at den skulle være trang så allerede første gang hun brukte den var den litt ubehagelig. vi ventet heldigvis med å montere jakken til hun var ca 20 år.

Hvor lang er bunaden din? Kan man gjøre noe med lengden?

Jeg skal høre med et familiemedlem nordpå om hun vet hvordan det er å justere bunaden.

Hvor mye skal du ha for den? (Hvis du vil selge da)

Gammel 20-05-21, 19:37   #7
Lorien
Pauset

Standard

Hun som monterte datteren min sin insisterte på at den skulle være trang så allerede første gang hun brukte den var den litt ubehagelig. vi ventet heldigvis med å montere jakken til hun var ca 20 år.

Hvor lang er bunaden din? Kan man gjøre noe med lengden?

Jeg skal høre med et familiemedlem nordpå om hun vet hvordan det er å justere bunaden.

Hvor mye skal du ha for den? (Hvis du vil selge da)

Jeg vet ikke nøyaktig hvor lang den er, men jeg er 1.67 og den er ca 4-5 cm for lang til meg, synes jeg. Jeg tenkte 20.000 med sølv og skjorte. Den kan nok legges opp noe, og sys både inn og ut, men om jeg skal ha nordlandsbunad igjen vil jeg ha grønn. Har en hallingbunad etter min farmor som er den bunaden jeg helst bruker og føler meg finest i.

Gammel 20-05-21, 20:58   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Jeg vet ikke nøyaktig hvor lang den er, men jeg er 1.67 og den er ca 4-5 cm for lang til meg, synes jeg. Jeg tenkte 20.000 med sølv og skjorte. Den kan nok legges opp noe, og sys både inn og ut, men om jeg skal ha nordlandsbunad igjen vil jeg ha grønn. Har en hallingbunad etter min farmor som er den bunaden jeg helst bruker og føler meg finest i.

Jeg er tre cm lavere.
Jeg skal høre med henne og med gubben. 🙈

Jeg tar kontakt med deg på messenger når jeg har fått undersøkt litt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:14.