Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Nå er det litt tilfeldig at det er Blondie jeg siterer, men jeg lurer helt oppriktig på om dere virkelig opplever at den gode jobben dere gjør er usynlig? Jeg, som forelder, merker jo veldig godt hvilke lærer som er gode, eller virkelig gode, og hvilke som faller litt igjennom i jobben sin. Og mitt inntrykk er at skoleledere også har en klar formening om hvilke lærer som virkelig er gode til jobben sin, og hvem som trenger ekstra støtte og veiledning for å mestre eller utvikle seg.
Nå skal det sies at jeg generelt er veldig positivt innstilt til lærere, og har stort sett bare møtt dyktige lærere i løpet av de 10 årene jeg har hatt barn i skolen. Men det er enkelte som virkelig har skilt seg ut. Enten fordi de har hatt en fabelaktig evne til å bygge miljø, eller fordi de er spesielt gode formidlere, som evner å skape fagforståelse og læreglede hos elevene. Jeg syns at det er talenter som bør anerkjennes, også økonomisk, fordi det skal lønne seg å være skikkelig god i faget sitt.
Jeg skulle egentlig etter noen år med kollegaer som konsekvent går tidlig hjem, ikke gjør fellesarbeid og ikke evner å skape ro i klasserommet, ønske meg en differensiert lønn. Men jeg var som tillitsvalgt med på lokale tillegg på denne måten på starten av tusenåret, og det førte bare til misnøye, mindre delingsvilje og dårligere teamsamarbeid. Det er så vanskelig å lage objektive kriterier for hvem som skal få, og det blir veldig trynetilleggfølelse. Vi lærere vet også veldig godt hvem som er bærebjelkene på arbeidsplassen og hvem som alltid driver teamene sine, men å skrive ned akkurat hva de gjør som skal føre til høyere lønn enn de andre, er veldig vrient i dette yrket.
Sist redigert av oslo78 : 22-05-21 kl 17:31.
|