Sv: Blir det streik neste uke for lærerne tror dere?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Jeg er fremdeles veldig nysgjerrig på hvilke yrker du mener vi kan sammenlignes med.
Alle andre yrker som krever høyere utdannelse for å gjennomføre. Noe de aller fleste stillinger i det offentlige nå krever. I enkelte sektorer (helse, politi, skole) er det en gjennomgående tanke om at det ikke mulig å måle enkeltinnsats, og jeg antar det er basert på en idé om at det vil føre til at ansatte utelukkende får lønnstillegg på grunn av trynefaktor.
Nå vet jeg ikke om det er tilfellet i skolen, og om det er umulig for ledere å gjøre en konkret og målbar evaluering av de enkelte læreres innsats. Det må nesten skolelederne her inne svare på. Men jeg syns også det vitner om en voldsom mistro mot egen ledelse at man ikke tror at de evner å vurdere innsatsen til de enkelte ansatte.
Det er selvfølgelig mulig å ha primærkriterier som er knyttet til ansiennitet/eksamensår/kompetanse/antall studieår/tilleggsoppgaver/funksjoner, men samtidig ha noe rom for individuelle forskjeller. Men det kan hende det også slår helt feil ut. Er det virkelig så vanskelig å definere målingsparametre?
|