Sv: Lykkeland, da?
Godt poeng, Niobe. Samtidig viser den også en region med en helt fantastisk iboende evne til å "snu seg rundt". Det er en kultur vokst frem etter årtusener der man alltid har måttet lete etter helt andre måter å livnære seg på. I innlandet så er svaret på hungersnør å gjøre mer av det samme, eller gjøre det samme bedre: Grave bedre grøfter, gjødsle mer effektivt, jobbe lengre dager, rydde en ny åker. Langs kysten var det ikke så mye mer å hente ut av den lille jordflekken, så om silda forsvant ett år, så måtte man finne nytt fiske eller reise lengre eller slå seg på noe annet. (Min helt egne teori, dette. )
Vestlandsindustrien har en helt utrolig omstillingsevne, som vi nå ser de tar i bruk for det grønne skiftet. En jeg kjenner var i møte med eieren av et verft, angående å kanskje produsere noe til offshore vind. Etter møtet så gikk eieren rett ut i dokken og begynte å omdirigere noen gravemaskiner de hadde der, for å utvide i en retning, sånn at de skulle være klare til å legge om produksjonen i løpet av noen uker. Han jeg kjenner, som er østlending og har jobbet mest opp mot offentlig sektor, satt igjen helt månebedotten. 
Så jeg har trua.