|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmantMine tre døtre fikk bunader til konfirmasjon. Jeg syr bunader, så det var forsåvidt naturlig at de skulle ha bunad, men jeg tror tett på 100% av jentene her i området har bunad når de blir konfirmert. Noen har kanskje lånt/leid sin, det har jeg jo ikke oversikt over, men jeg tror nok de fleste får nysydd bunad og noen omsydd arvebunad til konfirmasjonen. Blant gutta er det stort sett bare noen få i bunad og det er nok mest fordi det er vanskelig å sy herrebunader med mye voksemuligheter. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
<3
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant
Kan man sy om? Mamma fabler om at hun ikke vil ha bunaden sin lenger. Kan man sy om den bunaden i, tja, størrelse 42, til en størrelse 36? (Damask-kjol)
|
|
|
#3 |
|
Ja, mest trolig. Stakken kan man uansett gjenbruke, den er lik i vidde opp til ca str 46 og lengden kan man jo stort sett justere med mindre opprinnelig eier er veldig kort og ny eier veldig lang og det er lite stoff til overs. Livet kan nok også brukes om igjen, men det er også en grei sak å sy et nytt hvis det ikke skulle gå. Pris for nytt liv avhenger litt av stoffvalg, men slik ca 7.000 ferdig montert på stakk. Omsøm uten skifte av nytt liv avhenger litt av hva som må gjøres, men et sted mellom 1500 og 3500 vanligvis. Iallfall koster det det hos meg. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Wow, dette er ny informasjon for meg! Det tror jeg faktisk jeg skal spandere på meg å få gjort.
|
|
|
#5 |
|
Det er ikke alle bunader det er mulig å gjøre dette på, og prisen vil naturligvis variere. Jeg kan bunader fra Gudbrandsdalen og der er det en grei sak å bytte deler av bunaden på de som ikke er helbroderte. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Jeg hat beltestakk, så tror det skal være grei skuring å bytte liv.
|
|
|
#7 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Dette med ulik økonomi og ulik mulighet for å skaffe dyre klær var vel også opprinnelsen til at alle har hvite kapper over klærne i kirka. Men ditt distrikt er ett av de få stedene hvor hvite kapper aldri har vært brukt (med mindre de har begynt med det i senere år). Nettopp fordi alltid har vært en selvfølge at alle har hatt bunad, på grunn av tradisjon, og ikke minst fordi den ene varianten (som var mest brukt tidligere) er relativt "billig". Veldig synd at den dyrere, broderte varianten etter hvert har blitt mer populær (i tillegg til at det har blitt en trend å putte sølvbelte på, for å gjøre den enda dyrere). Men nå har det blitt slik over hele landet, også her er det svært få jentekonfirmanter som har noe annet enn bunad.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|