Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-22, 17:39   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Nye vaner kan bremse klimakrisen: greier du det?

Opprinnelig lagt inn av Høst, her.

Jeg har ingen problemer med punktene - bortsett fra det om flyreiser. Vi kjører elektrisk, og kunne i teorien ha kjørt (ganske) miljøvennlig feks på ferie, men det ville tatt mye tid. Og realiteten er at i deler av landet er reising synonymt med fly, ettersom avstand og ikke-eksisterende alternativer setter en stopper for annet.

Kanskje burde man sagt at nord for feks Trondheim kunne man fly oftere, og så begrense det tilsvarende i deler av landet hvor feks tog faktisk er et alternativ?

Jeg har ikke tro på å begrense og fordele på den måten. Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler. Men det må satses mer på miljøvennlig transport. Både så det kan bli lettere for folk i grisgrendte strøk å benytte seg av det, og så vanlig for folk i sentrale strøk at man har rom for at de som må fly mer kan det.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:56   #2
Isprinsessen
Bør lage seg en tittel selv

Isprinsessen sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ikke tro på å begrense og fordele på den måten. Nord-Norge har noen fordeler allerede, og man kan like gjerne si at østlendinger må få fly oftere fordi de oftere har familie i andre verdensdeler. Men det må satses mer på miljøvennlig transport. Både så det kan bli lettere for folk i grisgrendte strøk å benytte seg av det, og så vanlig for folk i sentrale strøk at man har rom for at de som må fly mer kan det.

Ja det er superbillig å fly i nord, snakk om fordeler

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 17:59   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Ja det er superbillig å fly i nord, snakk om fordeler

Jeg nevnte ikke flybillettpriser. Poenget mitt, er at folk både i nord og sør kan ha gode grunner til å fly, så å sette en geografisk grense for «flytillatelser» vil på ingen måte fungere.

Gammel 18-04-22, 18:03   #4
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Jeg nevnte ikke flybillettpriser. Poenget mitt, er at folk både i nord og sør kan ha gode grunner til å fly, så å sette en geografisk grense for «flytillatelser» vil på ingen måte fungere.

Hvilke fordeler tenkte du da Nord- Norge har da?

Gammel 18-04-22, 18:06   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Hvilke fordeler tenkte du da Nord- Norge har da?

Skattefordeler, nedskriving av studiegjeld og div fritak for avgifter på strøm, got eksempel.

Gammel 18-04-22, 18:11   #6
Isprinsessen

Isprinsessen sin avatar

Standard

Skattefordeler, nedskriving av studiegjeld og div fritak for avgifter på strøm, got eksempel.

Men du nevnte det i samme setning som det å fly.

Gammel 18-04-22, 18:16   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Men du nevnte det i samme setning som det å fly.

Beklager det var uklart, men nå har jeg altså forklart hva jeg mente. Ok? Syns du det burde være særfordeler for folk i nord-Norge på flyreiser? I såfall, hvordan ser du for deg at det gjennomføres?

Gammel 18-04-22, 19:00   #8
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hjelper sjukt lite med disse fordelene når store deler av landsdelene her er avhengige av å fly til for eksempel helsetjeneste.
Jeg anser besøk hos spesialister, kjeveortoped, få tatt røntgen osv i en litt annen liga enn familie i andre verdensdeler. (Jeg er forøvrig ganske sikker på at det fins en nordlending eller to som også har familie i andre verdensdeler. ).

Ikke at jeg har klart for meg hvordan man skulle differensiere flyreiser, men reiser betalt av pasientreiser samt nødvendige arbeidsreiser nord for Fauske burde i alle fall vært utenfor regnskapet.

Gammel 19-04-22, 12:36   #9
zinatara

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Så lenge det ikke kommer en type kollektivtransport som kan fungere her jeg bor er vi nesten nødt til å kjøre bil. F.eks. går det ikke busser til stedet vi bor etter klokka 5 på ettermiddagen og ikke i det hele tatt i helgene. Det er heller ikke mulig for mannen å bruke kollektivtransport til jobben. Det jeg nok kan bli flinkere på er å begrense kjøring ved å f.eks. kun gjøre ærend når uansett jeg skal avgårde et sted.

I forhold til mat kunne jeg sikkert klart det, men det er jo også en del andre faktorer i forhold til import og dyrkemåter som er viktige i forhold til hvor miljøvennlig denne plantebaserte maten er. Og så må jo ting også fikses på systemnivå for å tillate alle til å ha en slik diett både i forhold til tilgang og økonomi.

Jeg skal innrømme at jeg ikke har lyst til å begrense flyreiser så mye, men det er heller ikke noe som er umulig for meg å gjøre. Men å si at det er umulig å ikke fly ville være løgn og vi er jo også nokså priviligerte som kan se på det som nødvendigheter. Og pandemien har vel også vist at det ikke alltid er nødvendig å kunne fly så ofte i jobben heller, spesielt når det er for ikke fysisk arbeide.

Jeg er allerede en som ikke skifter ut elektronikk hele tiden. Jeg har mye i huset som er mye eldre enn 7 år. Samtidig som jeg nok skal innrømme at jeg sliter med å få mobiler og datamaskiner til å vare så lenge. Men jeg tenker at dette også er noe som krever at det i større grad er mulig å få ting reparert og oppgradert og at ting blir produsert med tanke på å skulle vare lenge. For selv om vi ofte har bestilt reservedeler og reparert ting, så er det jo slik nå at en reperasjon ofte ikke lønner seg.

Jeg kjøper ikke mye klær, men kunne nok være flinkere til å kjøpe klær av høyere kvalitet som holder lenger.

Men jeg syns også at selskaper og bedrifter ofte slipper alt for lett unna i dette. Det er lite sannsynlig at mennesker i stort grad vil endre atferd uten at det blir lettere å endre denne atferden. Og en stor del avfall og forurensing kommer jo fra industri. Men i stedet legges fokus på sugerør og handleposer. Og man får miljø-influensere som presenterer en ny drikkeflaske i metall eller glass hver uke. Det er veldig lite fokus på hvor priviligert man faktisk må være for å kunne gjennomføre en del av disse tingene slik verden er i dag. Mange har ikke økonomisk mulighet eller overskudd til å ha et mye dyrere kosthold, ikke bruke fast-fashion eller gjøre forbedringer på bolig som gjør den grønnere. Det er sikkert eksempler på folk som får det til på små budsjett, men de er gjerne priviligerte på andre måter når det gjelder kunnskap, nettverk og oppfinnsomhet.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-22, 18:00   #10
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg tenker at det ikke kan stå på viljen til hver enkelt. Det er for krevende. Jeg tenker at vi trenger politiske tiltak og virkemidler som gjør det enkelt og nødvendig å handle på en måte som er innafor de politisk vedtatte målene om å begrense klimaendringene til maks 2 grader, ikke at hver enkelt av oss skal ta de valgene selv.

Jeg er helt enig, men det hjelper ikke når partier (partiet, kanskje?) som er villig til å innføre tiltak som reellt hjelper, ikke kommer over sperregrensen. Alle sier de ønsker politisk styrte klimatiltak, men det gjenspeiler ikke hva de stemmer.

Jeg gjør egentlig alt på den lista, så godt jeg kan. Det skorter nok mest på kleshandling, men det skyldes i hovedsak at jeg først nå er i en situasjon der jeg kan prioritere holdbare klær økonomisk. Og jeg har aldri eid en mobil som har levd så lenge, men jeg synes det er provoserende at mobilselskapene fremstiller det som nødvendig å kjøpe ny her år.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:10.