Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagens russefeiring og ekskludering

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-22, 23:35   #1
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Dagens russefeiring og ekskludering

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men jeg tenker jo som i min tid, jeg var aldri blant de kuleste, men vi var mange, og vi dannet får egen russegruppe. Det er selvsagt synd på alle som ramler utenfor, men det har jo alltid vært det.

At ungdom kanskje ikke skjønner rekkevidden av handlingene sine må man kanskje regne med, men jeg forventer mer av mennesker som har levd en stund.

Jada, det har alltid vært forskjell i popularitet blant ungdom (også). Å feile opptaksprøver når man er 16 år og dermed bli aktivt ekskludert i hele vgs tiden er virkelig noe helt annet enn å ikke komme helt på topp i poppiskonkurransen. Og dette er realiteten for svært mange.

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-22, 08:16   #2
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Jada, det har alltid vært forskjell i popularitet blant ungdom (også). Å feile opptaksprøver når man er 16 år og dermed bli aktivt ekskludert i hele vgs tiden er virkelig noe helt annet enn å ikke komme helt på topp i poppiskonkurransen. Og dette er realiteten for svært mange.

Du må jo ikke tro at noen tenker at dette er en god ide, for det er jo helt forkastelig. Det foregår nok derimot ikke overalt, heldigvis. Jeg kan ikke svare for hvor mange det er, men har i alle fall ikke hørt om det her, og jeg har to ganske ferske russ og kjenner miljøet.

Men det er jo ikke russefeiringen sin FEIL hvis noen velger å holde på slik. Og mitt poeng er fremdeles at selv om grupperinger skjer (forhåpentligvis ikke via opptaksprøver) så får man jo tro og håpe at mange finner hverandre fremdeles, selv som vi gjorde. Ellers er det noe grunnleggende disse ungdommene som ekskluderer IKKE har lært, både hjemme og på skolen av grunnleggende ferdigheter på relasjoner og vennskap.

Gammel 11-05-22, 08:40   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Men det er jo ikke russefeiringen sin FEIL hvis noen velger å holde på slik. Og mitt poeng er fremdeles at selv om grupperinger skjer (forhåpentligvis ikke via opptaksprøver) så får man jo tro og håpe at mange finner hverandre fremdeles, selv som vi gjorde. Ellers er det noe grunnleggende disse ungdommene som ekskluderer IKKE har lært, både hjemme og på skolen av grunnleggende ferdigheter på relasjoner og vennskap.

Dette er jeg helt enig i. Å gjøre dette til en debatt om russetid tenker jeg er helt feil. Ungdommer som velger å ekskludere andre ungdommer gjennom et helt videregåendeløp, og hvor forutsetningen for å bli inkludert i et fellesskap er at man får plass på en buss, handler jo om mentaliteten til disse ungdommene. I det de får mulighet til å velge selv, uten reell innblanding fra foreldre, så velger de ekskludering. Da er det verdisettet det må gjøres noe med. Russefeiringen er bare symptomet.

Dette er jo ungdommer som i utgangspunktet har vokst opp under et regime der kravet er at alle i en "gruppe" skal inkluderes. Som har blitt foret opp på at man må inkludere alle i gruppa. Men som kanskje ikke har lært seg å løfte blikket og se utenfor sin egen gruppe, fordi fokuset har vært å inkludere "alle jentene, alle guttene, hele klassen, alle på laget osv", men ikke nødvendigvis den fra den andre klassen eller det andre laget, som ikke passer helt inn der, men helst ville vært i en annen gruppe. Og siden det ligger en innarbeidet forventning om at alle som er i gruppa skal inkluderes, alltid, så blir det enda viktigere hvem som er med i den gruppa, når man får mulighet til å velge gruppe selv. Samtidig som ungdommen ikke er så trente i å ta med de som ikke er en del av "den naturlige gruppa", fordi det ikke har blitt forventet.

Nå er ikke min eldste med i en bussgruppe, og det er ikke busser på hans videregående. Men vi snakker likevel om viktigheten av å ha et blikk for de som faller litt utenfor, og jobbe med å inkludere dem både i de små og de store sammenhengene. Han har kjent på det å ikke bli inkludert selv, da han gikk på ungdomsskolen og brukte litt tid på å finne folka sine. Og han sier at det er veldig skummelt å skulle være den som inkluderer andre, når man ikke føler seg helt trygg på egen tilhørighet. Men samtidig er han oppmerksom på det, fordi vi snakker om det hjemme. Uten at det betyr at han nødvendigvis alltid er inkluderende.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:51.