|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Forskningsrådet og Ola Borten Moe
.. eh, hvem tenker du skulle finansiere forskningen om ikke staten skulle gjøre det? (I Norge finansieres også mye via samarbeidet i EU) Norge har også en god del oppdragsbasert forskning (som eksempelvis Equino eller helt privateide firmaer bestiller. Nå er oppdragsbasert forskning generelt sett mye snevrere - både i omfang og tid, så det bør ikke være hovedfinansieringen for majoriteten av forskning. Men helt ok som suplement, tenker jeg)
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Jeg uttrykte meg litt dårlig. Politisk styrt as in at man kan avbryte støtte som er gitt før løpet er gjennomført. Det gir jo utrolig dårlig forutsigbarhet. Jeg forstår jo også at det er politisk styrt så lenge det er politikere som bevilger penger. Men det burde jo jo bli tildelt med en garanti om at man fikk fullføre, uavhengig av hvor den politiske vinden blåste ved neste valg. I mitt hode, riktignok.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg ble også overrasket over dette, som gift med en forsker.
|
|
|
|
#4 |
|
Leser
|
Ja, det jeg tenkte på var da spesifikt, dette med de rettighetene man har som arbeidstaker kontra rettighetene som selvstendig næringsdrivende jeg tenke på. Også dette med selv å være ansvarlig for å hente inn midler + administrativ tilrettelegging.
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Forskningsrådet og Ola Borten MoeDet er masse fast ansatte forskere ved universitet og høgskular, men dei har ikkje forsker som stillingstittel. Dei er førsteamanuensis eller professorar. Men dei jobbar også med undervisning, og det varierer veldig kor mykje tid dei har til forskning. I prinsippet kunne dei forska uten ekstern finansiering sålenge dei ikkje treng pengar til feltarbeid, datainnsamling, labutstyr osv. Men då hadde UH-sektoren gått bankerott ganske raskt og blitt nødt til å seie opp folk. Universiteta har nemlig rigga seg sånn at dei er heilt avhengig av ekstern finansiering for at hjula skal gå rundt. Det er langt fleire ansatte enn det dei har lønnsbudsjett til. Så dei går ut fra at mange klarar å skaffe eksterne midler (f.eks fra NFR) og at dei då bruker deler av desse midlene til frikjøp. Ein professor som er prosjektleder på eit stort prosjekt kan f.eks få dekka 50% lønna si frå prosjektmidlene slik at universitetet får mindre lønnsutgifter.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|