Sv: Hva skal dere gjøre i år på 17. mai?
Vårt korps deltar ikke i noe konkurranser.
Ikke driver vi med loppis heller. (det skulle jeg ønske. Men har ikke kunnskap eller kapasitet til dra det igang selv) dugnad er papirsalg en gang i året, gå bøssebærer på tv aksjonen og minimalt annet. Før korona hadde vi en øvingshelg i året hvor vi fikk foreldre til å lage mat, et sett til kvelden. Et til frokost og et til lunsj. Det må vi prøve å få til igjen. Ungene synes det er kjempestas å overnatte på skolen. De yngste aspirantene får være med på kvelden og spise taco og de film, så blir de hentet mens korpset overnatter. Vanligvis i april for å bruke den kvelden på å bytte uniformer til gjengen og lørdagen til å øve på å gå og spille.
Men vi kan jo gjøre noe i høst for gøy. Og så i april for det trengs øving på å gå og spille samtidig.
Men altså. 17. Mai 2022 var jeg som vanlig tidlig oppe. Vekking på 6, lå og sløva litt mens eldste var på badet, han er en morgrnfugl.
Så gikk jeg i dusjen, og vekket unger ellers til å høre salutt på verandaen kl 7. Jeg lagde frokost dom vi begynte å spise, mannen kom seg i bunad og han og mellomste kjørte til skolen, hun holdt kaka. Hadde sparkesykkel baki og kom hjem og spiste ferdig frokost.
Så var det å få meg og de tre ungene påkledd og klare, rusle bort til oppstilling kl 11. Tog, underholdning på skoleplassen, leker og is og brus og kake og alt sånn der, så hang vi rundt og ventet til vi endelig kunne låse skolen og dra hjem. Slakt på sofaen. Bunadene ble tatt av, så grilla vi middag og mannen kjørte tilbake og låste toalettene som han kom på han hadde glemt.
Legging av unger og mor på sofaen med beina høyt. De måtte jo i seng for i dag var det skole og eldste hadde tentamen.
Og i mitt hode har jeg begynt å planlegge 17. Mai 2023. Både for meg selv og korpset. Det er en del å tenke på. August 2022 blir to skolekretser slått sammen til en. Ny skole midt mellom bygdene. Men det blir et geografisk enormt område å dekke for et skoletog. To tog er ikke særlig god plan. Ungene blir blandet i klassene halvt om halvt fra de to skolekretsene. De to kretsene har pr i dag et felles skolekorps. Og 2 eller 3 voksenkorps.