Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?
Kan det tenkes at noen foreldre leste siste del av når man skal bruke bilbelte?
Sitat:
Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:
a)når kjøretøyet står stille,
b)under rygging,
c)under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,
d)under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende,
e)når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,
f)for drosjesjåfør i tjeneste,
g)for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,
h)sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn.
Forøvrig så sikres barna etter reglene. Minstejenta i sete og eldstejenta i bilbelte. Sånn tatt i betraktning at hun er 168 cm og 50-60 kg så tror jeg hun får lov til å sitte i vanlig belte.
I USA har de forøvrig en regel om at barn under 13 ikke kan sitte foran. Har man den i Norge? Ellers hadde det barnesetet vi leide i USA en fiks anordning som gjorde at man klipset sammen selen på barnesetet over brystet også. Er det noen seter som har det i Norge? Mistejenta elsker å leke Houdini og komme seg ut av selene som går over skuldrene. For at hun skal la være må jeg stramme selene så hardt at hun nesten ikke får puste.
Haha.. jeg fant svaret på et av spørsmålene mine i alle fall.... 

*løpe ut og kjøpe asap når babyshop åpner*
Sist redigert av Maggie74 : 23-08-07 kl 01:02.
|