Sv: Kvinnehelsedebatten - hva tenker FP?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Ja, helt enig. Men jeg tror ikke damene er uskyldige gallionsfigurer, og jeg er litt irritert på alle som fronter det (sier ikke at du gjør det altså, bare generelt) på samme måte som de tror Märtha er lurt av Durek.
Og på samme måte som jeg tror Märtha tror på humbugen, så tror jeg at disse damene på et vis tror på produktet de selger. Ikke av omsorg, men i en warped "Fordi du fortjener det"-priviligert virkelighet.
Jeg tror ikke de bare er gallionsfigurer, de er ikke dumme damer som ikke vet hav de gjør. Men de er ikke i styret, de har ikke daglig leder, og det er styret og daglig leder som bestemmer strategiske valg for en bedrift, inkludert markedsføring. Så når de sier det de gjør, er det fordi noen har bestemt at det er en smart ting å si.
Men. De er voksne, selvstendige, tenkende mennesker, som aktivt kan velge om de vil være med på dette og støtte det. Og det har de gjort. Så de er langt fra uskyldige og sikkert heller ikke blåøyde. Om de til fulle har forstått hvor mye kritikk dette skulle gi, kan alltids diskuteres. Men synd på dem er det heller ikke.
Og det er fullt mulig at de tror at de gjør kvinner en tjeneste med å gjøre dem «vakrere», men jeg klarer liksom ikke helt å kjøpe at de er så blåste at de tror det er noe som er politisk korrekt å mene høyt og offentlig. Märtha Stiller liksom i en helt annen klasse, når man tror på engler og sjamaner har man forlatt virkelighetens verden for lenge siden. Og hun har jo levd litt på siden av vanlige folk alltid. Det har ikke Nomi-damene.
Uansett. Jeg er 100% enig i at det er ekstremt tragisk å kalle dette kvinnehelse. Og det irriterer meg grenseløst at dette i det hele tatt debateres. Og jeg kan også forstå at man føler for å si i mot. Jeg blir bare sur av at noen tjener penger på diskusjonen.