|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreiken
Jeg jobber med kollegaer i mange land, og jeg skal love deg at hierarki er viktigere i noen land enn andre. Jeg selv kan jo ikke bry meg mindre om hvilke titler folk har. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Ekstra komisk var det at den eldre slektningen selv er lærer. Det ble helt absurd. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Introvert textrovert
|
Gjør du samme jobben som en barne- og ungdomsarbeider?
|
|
|
#4 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Vi er ganske mange med allmennlærer/grunnskolelærer-utdanning + master som underviser i vgs. for øvrig. Det jobber også mange adjunkter i vgs.
|
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Ja, jeg nevnte bare barneskolen fordi Zulu snakket om det. Adjunkter, adjunkter med tillegg og lektorer finner du i alle skoleslag, men større andel lektorer desto høyere opp i skolesystemet du kommer - foreløpig. Etter hvert vil det jo nesten bare være lektorer siden nesten alle som uteksamineres nå, er det.
|
|
|
|
#6 |
|
|
Jepp. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, var dette.
Forskriften til opplæringsloven sier dette:
Dermed blir det en skjønnsmessig vurdering om GLU-lærere er kvalifisert eller ikke.
|
|
|
|
#7 |
|
ctrl+z
|
Det går ikke i alle fylker, det fikk vi smertelig erfare da det var pandemi. Vi var flere som ikke ville reise land og strand rundt til ulike skoler på muntlige oppdrag, men fylket mente det var en del av stillingen vår. Skriftlig kan man jo selvsagt la være å ta, men ikke muntlige.
Det er mange variasjoner. Jeg har bachelor i ped, svennebrev, fire årsenheter innen ulike fag og 15 års erfaring fra bransjen i tre av fagene jeg underviser i. Da er jeg adjunkt 1.
|
|
|
#8 |
|
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Trenger ikke dra lenger enn til Danmark når det gjelder hierarki. For mange år siden jobbet jeg i en nordisk organisasjon, og noen fra hovedkvarteret i Danmark reiste jevnlig rundt i disse landene,og likte seg best her for her var det så avslappende og rolig.
|
|
|
#9 |
|
|
Jo. En lektor er en som er lærerutdannet med mastergrad, så jo, de har tatt lektorutdanning. De har ikke gått på lektorprogrammet, men det er noe annet.
Ja, det er jo akkurat det Bluen og jeg sier.
|
|
|
|
#10 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jeg mener dette bare understreker forvirringen. Grunnskolelærerne (som har mastergrad), har tatt grunnskolelærerutdanning. Det er jo det utdanningen deres heter. De som har tatt lektorprogrammet (som faktisk heter lektorutdanning de fleste steder) har tatt lektorutdanning. Men lektorkompetanse, har de begge to.
Sa ikke Bluen at lektorer hadde to år lengre utdanning enn adjunkter?
|
|
|
#11 |
|
|
Haha, herlighet, du har rett. Beklager, det var jeg som leste feil.
|
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Hehe, jeg måtte telle flere ganger for å sjekke at ikke det var jeg som surret.
|
|
|
#13 |
|
Make it count!
Mange utdanningsinstitusjoner tilbyr både grunnskoleutdanning og lektorutdanning. Noen tilbyr bare det ene, og noen det andre. Begge utdanningene er femårige masterutdanninger og gir tittelen lektor. De er likevel to ulike utdanninger. Grunnskolelærer gir blant annet mulighet for undervisningskompetanse i flere fag enn lektorutdanningen, og lektorutdanningen gir mulighet for større faglig fordypning. En som har tatt lektorutdanning kan undervise både i grunnskole og videregående, mens en med grunnskolelærerutdanning bare kan undervise i grunnskolen. Også har du til sist de lektorene som har en faglig master og en ettårig praktisk-pedagogisk utdanning på toppen. De har ett år lengre utdanning, større faglig fordypning, men ingen innebygget profesjonsutdanning. Tre ganske ulike utdanningsløp (dog har lektorutdanningen og grunnskoleutdanningen nærmet seg hverandre en del), ulik kompetanse men samme tittel: lektor.
Ofte går det jo hardt utover arbeidsgiverne når arbeidstakerne streiker, så de ønsker jo gjerne å få slutt på den så fort som mulig.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|