|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
intro
|
Sv: Lærerstreiken
Hvorfor må de det? Da jeg studerte (og for så vidt da jeg gikk på skolen), hadde lektorer to år lengre utdanning enn adjunkter.
|
|
|
|
#2 |
|
Er frisk!
|
Lektorer som kommer ut nå har fem år, akkurat som adjunkt med tilleggsutdanning. Lønna er likevel helt ulik, men i hverdagen oppleves disse to utdanningene som helt likeverdige.
|
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sånn er det jo fremdeles, men de gjør samme jobben.
|
|
|
|
#4 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: LærerstreikenJeg tror vi har behov for nye begreper. Forvirringen er jo komplett nå som grunnskolelærere formelt blir utdannet lektorer, men de har ikke tatt lektorutdanning. De er heller ikke kvalifisert for å jobbe i videregående skole, mens de som har tatt lektorutdanning, derimot, kan jobbe i ungdomstrinnet og i videregående, men ikke på 1.-7. Lektorutdanningen gir vanligvis større faglig fordypning enn grunnskolelærerutdanningen, mens den siste er mer profesjonsnær.
|
|
|
#5 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Neida, adjunkter har fire år, mens lektorer har fem.
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har 7.5 års utdannelse, men har ikke tatt en master. Så det er en sannhet med modifikasjoner at lektorer har lenger utdannelse enn adjunkter. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
intro
|
Høyere utdannelse, da - i alle fall for 20 år siden. Selvsagt kan folk både ta flere fag på nivå under hovedfag/master/doktorgrad og/eller bruke kortere og lengre tid på studiene.
|
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Jeg har regnet antall år mot hvor mange studiepoeng jeg har, ikke hvor lang tid jeg har brukt. Tviler på at det er så mange som skryter av at de har 10 års utdannelse hvis studiepoengene sier 4 år. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|