Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-09-22, 09:27   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Og jeg synes det er et problem at det finnes et skille mellom adjunkter og lektorer, de burde hatt samme tittel. Lektorer og adjunkter må være likeverdige

Hvorfor må de det? Da jeg studerte (og for så vidt da jeg gikk på skolen), hadde lektorer to år lengre utdanning enn adjunkter.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:32   #2
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvorfor må de det? Da jeg studerte (og for så vidt da jeg gikk på skolen), hadde lektorer to år lengre utdanning enn adjunkter.

Lektorer som kommer ut nå har fem år, akkurat som adjunkt med tilleggsutdanning. Lønna er likevel helt ulik, men i hverdagen oppleves disse to utdanningene som helt likeverdige.

Gammel 28-09-22, 09:35   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn er det jo fremdeles, men de gjør samme jobben.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:57   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror vi har behov for nye begreper. Forvirringen er jo komplett nå som grunnskolelærere formelt blir utdannet lektorer, men de har ikke tatt lektorutdanning. De er heller ikke kvalifisert for å jobbe i videregående skole, mens de som har tatt lektorutdanning, derimot, kan jobbe i ungdomstrinnet og i videregående, men ikke på 1.-7. Lektorutdanningen gir vanligvis større faglig fordypning enn grunnskolelærerutdanningen, mens den siste er mer profesjonsnær.

De som tok allmennlærerutdanning da den var fireårig, er utdannet adjunkter, men disse vil det jo bli færre og færre av i skolen framover. Jeg er usikker på om vi kommer til å fortsette å ha to ulike femårige utdanninger som er såpass overlappende som lektorutdanningen og grunnskolelærerutdanningen er i dag. Mitt tips er at lektorbegrepet blir utdatert (og kanskje utdanningsveien også?), mens profesjonsutdanningen utvides til å også omfatte videregående på et eller annet vis.

Poenget er at dette er for sammensatt til at det bare er å sortere i lektor og adjunkt. Og da har vi ikke engang begynt å snakke om faglærerne, yrkesfaglærerne og PPU-veien.

Gammel 28-09-22, 09:59   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Sånn er det jo fremdeles, men de gjør samme jobben.

Neida, adjunkter har fire år, mens lektorer har fem.

Gammel 28-09-22, 09:42   #6
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har 7.5 års utdannelse, men har ikke tatt en master. Så det er en sannhet med modifikasjoner at lektorer har lenger utdannelse enn adjunkter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:46   #7
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg har 7.5 års utdannelse, men har ikke tatt en master. Så det er en sannhet med modifikasjoner at lektorer har lenger utdannelse enn adjunkter.

Høyere utdannelse, da - i alle fall for 20 år siden. Selvsagt kan folk både ta flere fag på nivå under hovedfag/master/doktorgrad og/eller bruke kortere og lengre tid på studiene.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-09-22, 09:54   #8
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høyere utdannelse, da - i alle fall for 20 år siden. Selvsagt kan folk både ta flere fag på nivå under hovedfag/master/doktorgrad og/eller bruke kortere og lengre tid på studiene.

Jeg har regnet antall år mot hvor mange studiepoeng jeg har, ikke hvor lang tid jeg har brukt. Tviler på at det er så mange som skryter av at de har 10 års utdannelse hvis studiepoengene sier 4 år.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.