|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
Sv: Er jeg virkelig rasist?Hva med de rasistiske nedsettende bollene de selger i butikken da? Selges de kanskje ikke lenger? Eller har de byttet navn? Hva kaller dere de? Afrikaboller? Eller kanskje kokosboller uten kokos? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
kamerat
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg tror de heter sjokoladeboller for tida.
|
|
|
#4 |
|
<*(((<
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?Jeg er egentlig litt overrasket over at ingen har fått seg til å foreslå "afrikanerboller". |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er jeg virkelig rasist?
Man får ikke lov å kalle det det lenger. DET har jeg fått med meg!!
Sist redigert av Maggie74 : 24-08-07 kl 11:32. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
HATER Bergen by
Medlem siden: Aug 2007
![]() |
OK, ja det skulle jo bare mangle. Jeg må nesten titte når jeg skal i butikken etterpå. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Ringskrømt
|
Jeg skjønner meg ikke helt på deg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
|
Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Herlighet, gjør du deg bare dum? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
|
At du ikke kan quote riktig gjør meg dum. Ja jøss! DEN er jeg med på.
|
|
|
#11 |
|
Ringskrømt
|
Visst siterte jeg riktig. Det virker som du håner litt i det innlegget, at du er på bølgelengde med ack, at du fremdeles har problemer med å forstå hva vi prøver å fortelle deg. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
flisespikker
|
Ordet finnes og brukes jo åpenbart fortsatt, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. At ordet forklares og defineres i et oppslagsverk, betyr ikke at det er "gangbart" i høflig omgang, det betyr bare at ordet faktisk har en betydning. Å si at det "svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" er en veldig sterk formulering i leksikonsammenheng, og i alminnelig dagligtale betyr det at dette (i henhold til den som har skrevet dette) (og nei, det er ikke jeg
|
|
|
#13 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kjære ack, man har faktisk sluttet å si neger offisielt. Det er helt sant. Det er en stund siden også. Det henger fortsatt igjen i dagligtalen hos ganske mange (tydelig vis), men offisielt brukes det ikke lenger. Det er fakta, enten du liker det eller ikke.
|
|
|
#14 |
|
|
Må bare quote fra mitt leksikon Det store Norske Leksikon, rev. 1998.
Her står det da vitterlig ikke at man har sluttet å bruke uttrykket, men at _de fleste steder_ FORETREKKER andre ord!? Eller?
|
|
|
#15 |
|
Semiaktiv
Sv: Er jeg virkelig rasist?Maggie, hvor ofte hører du nyhetsopplesere på TV, politikere eller andre offisielle personer snakker om negere? Hvor ofte leser du det i reklamer, aviser, infoskriv og andre offentlige dokumenter? Og stemmer det ikke at produkt som inneholder dette ordet har skiftet navn?
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 24-08-07 kl 11:25. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Ringskrømt
|
Maggie leser ikke aviser, infoskriv eller dokumenter. Hun er altfor opptatt med å ta seg av barn og fundere over hva hun skal kalle de brune bollene i butikken. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Semiaktiv
Hun leser da vitterligen leksikon hvor det står at uttrykket ble oppfattet som nedsettende og rasistisk allerede for ni år siden.
|
|
|
#18 |
|
Ringskrømt
|
Og tragisk nok er det ikke det hun legger merke til, snarere ordlyden. At det er greit i enkelte sammenhenger. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
|
Igjen.. se hvor mye du vet. Jeg funderer slett ikke over hva de brune bollene i butikken heter.
|
|
|
#20 |
|
Semiaktiv
De fleste får det med seg uten at det behøver å komme infoskriv spesielt om saken. Når jeg sa infoskriv mente jeg ikke direkte om bruken av ordet, men om hva som helst, der hvor folkegruppen av en eller annen grunn nevnes.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|