|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Sv: Unpopular opinion-tråd
#metoo. Og vannkraft. Bygget etter konsesjoner. Etter å ha jobber noen år med å bygge småkraft og skrevet hauger med konsesjonssøknader vet jeg at det ikke akkurat er veldig enkelt å gå konsesjon og at det er hanske strenge krav. Rødlistearta lav 40 meter nede i et juv (vi måtte leie inn konsulenter som firte se ned for å undersøke fjellveggen) stoppet en gang et prosjekt for oss.
|
|
#3 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Unpopular opinion-trådGenerelt tar nordmenn velferdsstaten for gitt og har lite forståelse for hvor godt vi har det. Mange provoserer meg med sin uvitenhet og utakknemlighet.
|
|
#4 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Unpopular opinion-trådOg så stiller vi altfor få krav til folk fra alle verdenshjørner som bosetter seg her. Det resultert bla i at kvinner kan ha bodd her i 20 år uten å kunne norsk eller ha muligheten til å forsørge seg selv.
|
|
#5 |
|
Leser
|
Sv: Unpopular opinion-trådLitt usikker på om dette er upopulære meninger
|
|
#6 |
|
Shake it out!
|
Amen. Stiller for få krav OG legger for dårlig til rette for at folk kan komme seg ut i arbeidslivet. Det at folk blir sittende årevis på mottak i liboland er bare helt tragisk. Og hun som har klart å bli sykepleier på tross av alt og ikke på grunn av, burde virkelig få lov til å jobbe.
|
|
#7 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Akkurat disse eksemplene forundrer meg også. Jeg skjønner heller ikke hvor "ekkel" er bedre enn "stygg", har personlig blitt kalt begge deler opp gjennom barndommen og opplevde vel kanskje ekkel som hakket verre enn stygg, men...
|
|
|
#8 |
|
Shake it out!
|
Og tykk kan man være i ulike grader, men hadde noen kalt meg enorm, hadde jeg blitt lei meg kjenner jeg. Hvaler er enorme.
|
|
#9 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Unpopular opinion-trådEg syns at bruk av «inkluderande språk» i forhold til kjønnsinkongruens har gått litt for langt. Eg har ingen problem med at folk skal få velge sine eigne pronomen. Eg kjenner ei som tidligere var mann og har klart ganske greit å venne meg til å omtale denne personen som «ho». Men når eg i forskning på svangerskap og fødsel må skrive «people with uterus» istedenfor «women» og «pregnant people» istedenfor «pregnant women» blir eg litt matt. Akkurat no skal eg skrive om eksponering for diverse medikament både hos far og mor i tida rundt befruktningstidspunktet og innser at eg kanskje ikkje får lov til å skrive «mother» og «father» heller. Då blir det veldig tungt språk dersom eg skal klare å skille. «Drug exposure among mothers and fathers» blir då kanskje «Exposure among childbearing parents and semen providing parents»
|
|
#10 |
|
|
Jeg husker jo også som barn at det var bruken av "forbudte" ord som gjorde det morsomt og spennende å lese.
|
|
|
#11 |
|
Shake it out!
|
Jeg er veldig enig. Jeg har 100% forståelse for å selv kunne velge hva man identifiserer seg som, og svigersønnen min er født jente men er nå en mann. Heterofil mann. Jeg er ufattelig glad for at det er et valg han får lov til å ta. Men jeg sliter litt med språket i mange sammenhenger, både mht kjønn og fysiske og psykiske utfordringer - hva har man lov til si og ikke.
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|