Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Unpopular opinion-tråd

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-23, 13:17   #10
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Unpopular opinion-tråd

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Ellers føler jeg at jeg gjentar meg selv ganske heftig nå: jeg mener at man skal ha plass til begge deler. Jeg er overhode ikke uenig i at man skal kunne ha idrett av typen bedriftsidrett for barn også. Selv om jeg vil våge å påstå at det er konkurranseaspekt over det også da. Men jeg er. Som sagt ørten ganger. 100% enig i at man skal legge til rette for breddeidrett hvor det sosiale aspektet er minst like viktig som konkurranseaspektet, for barn. Også. I tillegg til at man skal legge til rette for de som ønsker å satse og konkurrere.

Det er jo ingen som er uenig i det du sier her. Problemet er at vi er langt unna det idealet i dag, fordi det å legge til rette for de som ønsker å satse i for stor (og stadig større!) grad går på bekostning av resten.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nei, det var heller ikke det jeg mente med at idrett først og fremst handler om konkurranse. Jeg snakker om selve konkurransen. Fotballkampen, skirennet, judokampen, turnstevnet, friidretsstevnet, O-løpet. Det man trener og øver fram mot. Det er konkurranser som den bestemte idretten er bygget opp rundt, og har sprunget ut fra.

Kompisgjengen på løkka trener ikke mot en kamp. de trener ikke mot noe. De spiller bare fotball. Lek. Idrett. Men de trener ikke for å oppnå best mulig resultater. Altså ikke konkurranseidrett.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Hva gjør de på treningene? Løper alle rundt med hver sin ball? Spiller alle sammen på samme laget, mot den ene enden av rommet? Eller deler de seg opp i to lag, og spiller mot hverandre, men de forsøker ikke å få mål, hvis det skjer er det bare på slump og ingen teller? I tilfelle mener jeg de leker med ball ja, de driver ikke idrett. Hvis de faktisk spiller fotball på treningene, det vil si deler inn i to lag, som prøver å få mest mål, så mener jeg de spiller fotball, som er en idrett. En konkurranseidrett. Uhøytidelig konkurranse i deres tilfelle, ja, men fortsatt konkurranse. Det er det som gjør det gøy.

Minner om snl sin definisjon igjen:

"Idrett er fysisk aktivitet drevet for å bedre utøverens fysiske og psykiske helse gjennom mosjon og rekreasjon (mosjonsidrett) eller for å oppnå best mulige resultater i øvelser med fast struktur og regelverk (konkurranseidrett)."

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Det tilpasses og legges til rette. Som det gjøres i fotballen. Og når det bare er 10 er det lettere enn når de er 25. Som i fotballen.

Ja, var det ikke det som var poenget? At når de får det til uten ekskludering, prestasjonsfokus og nivådeling i korps og dans, så bør det være mulig i fotball også? Det kan for øvrig godt være mange flere i et korps og i en dansetrupp enn på et fotballag, så det bør ikke være et argument for at det er umulig i fotballen.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:59.