|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #4Her var høyeste fart 133 i 80 sona og 7 forenkla forelegg på en halvtime.
|
|
|
#3 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Såpekassetråden #4
Du skriver som om det bare finnes en fare i trafikken Floksa, det er det som er problemet. FAREN i trafikken. Det var ditt problem sist gang, og det er ditt problem nå. Det er INGEN som sier at det er farligere å kjøre sakte enn å kjøre fort. Det er INGEN som skriver at sinkekjøring tar flere liv enn råkjøring. Det er en hel masse hensynsløs, uaktsom og ulovlig adferd i trafikken som ikke er like farlig som å kjøre fort, eller å foreta uansvarlige forbikjøring, men som likevel skaper farlige situasjoner, OG DET ER HELLER IKKE GREIT!! SELV OM det er farligERE å kjøre fort.
|
|
#4 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Såpekassetråden #4Nå vet jeg ikke helt hvem du diskuterer med, Floksa. Såvidt jeg kan se er det ingen som mener at fartsgrenser er veiledende og at det er greit å bryte dem. Jeg ser heller ingen som mener at de kan kontrollere eller påvirke andre sjåfører, som er de to poengene du fremmer i det siste innlegget ditt. Mitt poeng er at å kjøre langt under den lovlige fartsgrensen uten å ta betydelig hensyn til medtrafikantene (for eksempel legge deg inn til siden så ofte du kan), faktisk er uansvarlig og uaktsom kjøring. Og da er det irrelevant at det også er uansvarlig og uaktsomt å kjøre for fort. Begge deler kan faktisk føre til at liv går tapt, og selv om fartsovetrederen ofte vil kunne være strafferettslig ansvarlig og sinkekjøreren ofte ikke vil være det, så er jo det aller beste å gjøre det man kan for å unngå situasjoner som kan føre til at liv går tapt.
|
|
#5 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Såpekassetråden #4Å ta ansvar for egen kjøring er jo ikke bare å ikke overskride fartsgrensen. Jeg er en pyse på glatte vinterveier, og derfor kjører jeg da inn på busslommer for å slippe folk forbi om det blir kø bak meg. Jeg har også min del av ansvaret for å unngå forbikjøringer. |
|
|
|
|
#6 |
|
can-jur
|
Sv: Såpekassetråden #4
Det er helt riktig. Men om du har en 50 tonns trailer 3-5 meter bak kommer du faktisk ikke av uten å utsette deg for stor fare. Og her hvor jeg bor er det livsfarlig å blinke til høyre om du holder lav fart. De bak tar det som en invitt til å kjøre forbi selv om du egentlig bare skal svinge av og det slett ikke er klart.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|