|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gruffetråd #15
Jeg leste at den steinen viser flom i forbindelse med snøsmelting, ikke med regnvær. Derfor to helt ulike ting.
|
|
#2 |
|
Shake it out!
|
Men flom er vel flom mht skadene det gjør på omgivelsene? Jeg tenkte ikke på debatten mht klimaendringer og ekstremvær nå. Når man planlegger for flom så spiller det jo liten rolle om det er snøsmelting eller regn som gjør at elva får langt over breddene sine. Dette var ikke er innlegg i debatten om menneskeskapte klimaendringer (selv om jeg vet bilder av steinen var det).
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nei, det spiller jo stor rolle hvor raskt vannet stiger, hvilken retning det kommer fra, hvor mye jord rundt som er mettet, temperatur i lufta osv. Regn og snøsmelting er virkelig to ulike ting.
|
|
|
#4 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det som gjør planleggingen ekstra vanskelig i forhold til den typen ekstremvær og skader vi ser nå er uforutsigbarheten. Skybrudd på sommeren med massive vannmengder på kort tid, gjør mye skade lokalt, svært spredt, det kommer brått og uforutsigbart, og på steder hvor det ikke har vært problemer før. Og det er dette vi trolig vil se mer av framover. I stedet for at faren er størst i dalbunnen, nærmest de store vassdragene, slik som ved tradisjonell vår- og høstflom, er det større risiko høyere opp i skråninger, langt fra de store elvene, hvor det kanskje ikke har vært problemer med ras tidligere, og der små "uskyldige" bekker plutselig bli til brølende fosser, som også kan ta nye løp.
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|