Sv: Tror dere Huitfeldt må gå?
Opprinnelig lagt inn av LaBanga, her.
Dette er jo helt feil. Flertallet av politikere driver med politikk på siden av full jobb. Det er en myte at alle politikere "aldri har hatt en vanlig jobb". Fordi flertallet av politikere er lokalpolitikere, og de som sitter på Stortinget kommer gjerne fra lokalpolitikken.
Og så finnes det jo selvsagt noen som har vært i politikken siden de var ferdig utdannet. De har gjerne også jobbet som politiske rådgivere, men det er jo også en jobb, ikke ulik andre rådgiverjobber. Men det er ikke flertallet.
Jeg tenker for øvrig at det er bra at det er fokus på disse tingene, og er helt enig i at det er hårreisende at det ikke er det samme fokuset på f. eks aksjespekulering i politikken slik det er i næringslivet og også innen offentlig forvaltning. Nå blir det forhåpentligvis tatt skikkelig tak i, og noen får en skikkelig lærepenge. Både i pendlerboligsakene (hvor det jo viste seg at det var en rimelig elendig rådgivning og håndheving av reglene) og i disse habilitetssakene.
Opprinnelig lagt inn av Galathea, her.
Jeg tenkte på på toppolitikere her, siden det er dem det har vært saker om. Og de som sitter på tinget er fulltids. Ropstad, Brenna, Trettebergstuen, Tadjik og Borten Moe er vel alle typiske politiske "broilere" som har liten/ingen arbeidserfaring utenfor politikken? Eva Kristin Hansen er i samme liga. Huitfeld har vært forsker i 5 år, resten politikk. Sier ikke at det er feil å være yrkespolitiker, men kan de ha missa noen grunnleggende ting som man lærer som ansatt? Som vanlig saksbehandler i det offentlige får man f.eks opplæring i hva habilitet betyr allerede i introkurset.
Når prøver jeg å være snill altså, en annen forklaring kan være at makt korrumperer, og at de selv mener de har "rett" til å snyte på skatten/ansette venner/drive med innsidehandel.
Her diskuteres to forskjellige ting. Lokalpolitikere er vanlige folk som gjør så godt de kan. Men det er helt tydelig, også for oss som har vært med i lokalpolitikken, at det finnes en gruppe med profesjonelle politikere som har samlet seg altfor mye makt. Mange av disse er partibroilere som knapt nok har vært i yrkeslivet. Og det er egentlig en ærlig sak at man trenger folk som er dyktige på politikk. Men jeg tror denne maktkonsentrasjonen er hovedproblemet i det hele, og tror veldig mye hadde vært løst hvis flere av lokalpolitikerne ble løftet fram og fikk deler av makta. Da kunne fulltidspolitikerne fått en korreks bak lukkede dører med jevne mellomrom.