|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Visste dere at lilla lys og pynt ikke er en sååå gammel tradisjon? Lilla som hjemmets adventsfarge kom på 70-tallet, midt i min barndom, men advent for oss hjemme var likevel bare hvitt og rødt. Lilla var nemlig nymoderne, og ikke en farge min mer tradisjonsbevisste mor likte på interiør(på Sigrun Berg-sjal var det helt innafor). Derfor har jeg aldri pyntet med lilla selv heller. Og for mine barn er det også veldig uvant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Interessant Drømmedama, særlig siden mannen min som er født på slutten av 60-tallet bare husker lilla som adventsfarge fra barndommen sin og jeg tror ikke foreldrene hans kan beskyldes for å være opptatt av det moderne på noe som helst vis så det er jo litt pussig. Lilla er uansett adventfargen for meg også og det føles helt feil med adventslys i annen farge (og vi er på ingen måte religiøse).
![]() |
#65 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Lilla er kanskje relativt nytt som farge i hjemmet, men det har lang tradisjon som farge for adventen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?
Ja, det har i grunnen tatt over rollen som juledagene hadde før. Med selskap, juletrefester (i form av avslutninger og andre arrangement for barn), god mat, julekaker, tenning av lys, konserter og gudstjenester. Den store forskjellen er vel kanskje at vi ikke har fri, så festlighetene kommer oppå jobb, vasking og gavekjøp..
![]() |
#67 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Lilla er jo liturgisk farge i advent, og også i fasten før påske.
![]() |
#68 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det hadde igrunnen vært fint om vi ikke skulle ha alt dette på toppen av at man faktisk er på jobb og skal forberede julen, ja.
![]() |
#69 |
Semiaktiv
Ja, jeg tenker denne endringen også delvis skyldes at familier er bosatt mer spredt nå, og at det å samle folk til familieselskap i romjula ikke er like gjennomførbart for alle. Så da blir det erstattet med andre former for feiring, og mer sammen med venner, noe som jo er lettere før alle har ferie og mange reiser bort. For mange har vennene blitt "den nye familien", og da blir det enda viktigere å treffes til pepperkakebaking og grøtspising i adventstida, for å dele begivenheten med folk man setter pris på. Og skal man først ha vennekretsen på grøt, så er det jo hyggelig om huset er noenlunde rent og julepyntet allerede, så da må man begynne med det også tidligere. Det handler vel om at livene våre er arrangert ganske annerledes nå enn for 50-100 år siden, og tradisjonene justeres slik at det passer bedre med livene vi lever nå. Med full jobb og en adventstid pakket med avslutninger, julebord og gjøremål, så er man jo ganske sliten når julaften kommer, og da er det deilig å ta det helt med ro i juledagene. Jeg har i alle fall behov for det, og føler ikke for å dra på med store selskap og mye folk, før det blir nyttårsfeiring, og deretter rett på jobb igjen. Jeg trenger den uka hvor jeg kan ha helt fri, slappe av og kose meg i ro og fred med mine nærmeste.
![]() |
#70 |
Ferdiglada
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Eg har gått heilt Amerika i år
![]() |
![]() |
#71 |
Panzerekstremfeminist
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg er jo en ekte faktanerd, så jeg måtte google litt rundt, og lilla/fiolett har vært fast liturgisk farge i adventstiden fra ca. 1200-tallet i følge kirken.no. Så helt nymoderne er det ikke.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Jeg har lest (overskriftene) om at de som pynter med tidlig jul er mer lykkelig enn andre, så det er vel bare å kjøre på da.
Guttene 02 og 05. On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier. Sist redigert av Karamell : 29-11-23 kl 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Semiaktiv
Det var vel presisert lilla som hjemmets adventsfarge i innlegget til Drømmedama. Ikke som liturgisk farge.
![]() |
#74 |
Semiaktiv
Min svært seriøse og veloverveide teori om disse forskningsresultatene som jeg kun har lest overskriften om
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 29-11-23 kl 10:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Ferdiglada
Godt sagt! For min egen del er eg nok litt prega av dette. Vår første jul som samboere er liksom litt ekstra stas
![]() |
![]() |
#76 |
Panzerekstremfeminist
|
Dette tror jeg du har helt rett i.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Selvsagt! Som My også påpekte; denne fargen har lange tradisjoner i kirken, men først på 70-tallet kom den altså inn i hjemmene våre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Panzerekstremfeminist
|
Jeg tenker at mye av det vi driver med i dag, med mer sesongpynting og generelt fokus på dekor og interiør, kom med velstandsøkningen i etterkrigstiden. Mine foreldre, som er født rundt 1940, var ikke vant til adventsstaker hjemme i oppveksten, men kjøpte en til eget hjem som de etablerte på 60-tallet - en greie i sort smijern, som jeg er vokt opp med.
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Er advent byttet mot tidlig jul?Ja, å kjøpe ting som ikke har noen som helst nytteverdi, men bare skal se pen ut og i tillegg bare bruker noen ytterst få uker av året er tross alt ren luksus.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|