|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#62 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Men det er ikke det samme som at alt trenger være 'søtsuppe og uten mening', og nå sier jeg ikke at humor og kos ikke har mening og verdi i seg selv, eller at noe som er helt uten mening ikke gir noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg synes ikke juleserier trenger å ha så mye gravalvor, egentlig. Og ble sjokkert over å lese ( i lenke over) at mødre dør 100 g oftere i barnelitteratur enn irl!
![]() |
#64 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2P.K. Du setter opp ikke-eksisterende motsetninger. Det er ingen som sier at det er én sannhet. Det jeg påpeker, og som lenka jeg la inn beviser, er at unger i større grad enn voksne blir utsatt for tunge tema (veldig mye døde foreldre) i kvalitetskulturen. Litt variasjon hadde ikke vært å forakte. For der noen barn syns det er fantastisk at deres traumer blir representert i juleserien syns andre det er grusomt. Og når det er kulturaktiviteten som velges av læreren i lunsjen så er det ikke bare å kunne velge noe annet.
![]() |
#65 |
Mjau
Medlem siden: Aug 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg er ikke uenig i at det er mye død i barnelitteratur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg fikk en god prat med mine barnebarn (8 og 11) om deres syn på serien. Jeg spurte åpent, og uten å nevne den kreftsyke moren. De liker serien veldig godt og fortalte om personer og handling. Den kreftsyke moren kom langt bak i sammendraget, og det var tydelig at i alle fall disse to anser ikke å leve med kreftsyk foreldre som hovedtema.
![]() |
#67 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2
![]() |
#68 |
Kakemonster
|
De har jo prøvd. Sesam Stasjon og Barnas Superjul kan ikke jeg huske at hadde noe alvorstungt over seg i alle fall. De nevnes også meget sjelden når favorittene ramses opp.
![]() |
#69 |
Glamorøs
|
Favorittene til voksne, eller favorittene til barn?
![]() |
#70 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg elsket sesam stasjon når den gikk i 1990. Men folk som er et par år eldre enn meg husker den ikke. Nådde bare barnehage alder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Kakemonster
|
Uavhengig av alder. De som så disse da de gikk er uansett voksne nå. Sesam Stasjon gikk vel i 1992 eller 1993, Barnas Superjul i 2007.
![]() |
#72 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Da blir det jo veldig rart å sammenlikne.
![]() |
#74 |
Glamorøs
|
Nei, jeg er en voksen dame med voksent barn, så jeg prioriterer å se ting tilpasset min målgruppe.
![]() |
#75 |
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg har sett de 11 episodene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Snøfall fenger ganske bredt tror jeg, så målgruppen er nok ikke bare barn. Jeg kjenner flere voksne mennesker som koser seg med serien og kan sitte mutters alene og se den, inkludert min 55 år gamle samboer.
![]() |
#77 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Jeg er en voksen dame med unger i målgruppen og har sett ti. Jeg kommer til å se nr 11 i kveld, og glede meg over at ngste bre er knapt 8 sånn at jeg enda her noen år igjen med kalender med en unge i armkroken, for når det er slutt på det må jeg muligens se dem alene...
![]() |
#78 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Kritikk mot tematikk i Snøfall 2Det med dystert tema underveis handler vel også om kontrasten ved en lykkelig slutt, den lykkelige slutten oppleves enda lykkeligere hvis det har vært fortvilelse, sorg og dramatikk underveis. Det er jo slik det er med de aller fleste eventyr og historier for både barn og voksne. Det kan være deilig og avslappende å bare se ubekymret humor, pludring og fjas hele veien, særlig i en tid med mye alvor og skremmende nyheter ellers, men det gir ikke den samme spenningen og drivkraften som når historien først går veldig dypt, alt er usikkert, før den deretter ender i lykke. Følelsen av at man bare MÅ følge med, for å se hvordan det går, og hele spekteret av følelser spilles ut underveis, for å ende i lettelse og glede til slutt. Men det passer ikke for alle, så greit med litt variasjon fra år til år.
µ 05 07 07 Sist redigert av My : 11-12-23 kl 13:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Glamorøs
|
Nettopp. Det underbygger egentlig poenget til flere, da. At serien kanskje egentlig gir aller mest til voksne, både i innhold, og i hva vi mener er bra og oppbyggelig for ungene å se og oppleve.
![]() |
#80 |
Semiaktiv
Hvor: Trondheim
Nå er det jo mange som forteller om barn som liker serien veldig godt også da, og at det er de voksne som synes det blir vanskelig. Både i denne tråden og i media for øvrig.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|