Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-23, 16:11   #11
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Motivasjon for å droppe bil nr 2?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ja, samme her. Jeg har så seriøst ikke lyst på bil, og liker overhodet ikke å kjøre. Personlig vil jeg heller stå på bussen i 30 minutter enn å kjøre bil i 10. Mye heller. Så det er klart dette henger sammen med preferanser og vaner, ikke bare åpenbart rasjonelle vurderinger. (Vi hadde bil i noen år fra vi fikk barn, men vi brukte den nesten aldri, så vi kvittet oss med den. Siden den gang har vi vært med i bildelingsklubb, men det er ikke hvert år vi faktisk benytter oss av det.)

Selvsagt har de fleste (alle?) steder i Norge dårligere kollektivtilbud enn Oslo sentrum. (Jeg jobber også midt i sentrum og kunne ikke parkert bilen her, hvis jeg hadde hatt en, så å kjøre til jobb har aldri vært aktuelt.) Men også i Oslo er det mange som fint kunne brukt kollektiv til mye av det de bruker bil til, uten at det hadde gått sterkt ut over livskvaliteten deres. Jeg blir litt trist og litt indignert over å høre (som her i tråden) om folk som kjører 16-åringer på trening så de skal slippe noe så skummelt som å skifte buss i sentrum (noe Datteren gjorde fra hun var åtte ). Det må de jo lære seg å gjøre! Både lære det rent praktiske, altså hvordan man gjør det, og å lære seg at dette er en helt rimelig og forventet ting å gjøre. Jeg husker at flere av Datterens skolekamerater på ungdomsskolen knapt noen gang hadde reist med t-banen, selv om de bodde like ved banen og skolen lå et par kvartaler fra Majorstuen.

Ja, jeg tror de aller aller fleste her, i rettferdighetens navn, kan busse på kryss og tvers, inkludert bytte i sentrum, fra de er MYE yngre enn 16. Når de er 16 har de jo dessuten kommet i en alder hvor de fyker byen rundt på elsparkesykler, har venner og kjærester på andre skoler, drar på hjemme-alene-fester i andre bydeler og snart skal begynne på VGS, og med den rette motivasjonen er svært så mobile. Så jeg ble veldig paff av uttalelsen. Men generelt virker det som om folk bare tar det for gitt at fotball=kjøring, og er innstilt på det. Jeg ble også paff første året datteren min skulle delta på hovedcupen i Skandia Cup (også fotball), som foregår på ukedager første uka i sommerferien, her i byen. De deltar vel der fra det året de fyller 12 eller 13 tror jeg (for de yngre foregår cupen på helg). Fra oss til arenaen er det ca 6 km, det går buss som stopper rett ved anlegget, ett bytte i sentrum. Foreldregruppa på FB begynte da helt seriøst å diskutere å sette opp en turnus for hvem som skulle ta fri fra jobb for å kjøre jentene til kamp de ulike dagene. Det virket som en helt fremmed tanke for mange, da jeg ytret at min plan var at min datter skulle komme seg dit på egenhånd.

Dette var aldri en problemstilling i Kulturskolen. Mulig noe av grunnen til det er at svært mange der (i alle fall på sirkusgruppa til jentungen) til vanlig gikk på ymse privatskoler, Steiner- eller internasjonal skole, og var derfor vant med å busse til motsatt kant av byen med diverse bytter for å komme seg på skolen, fra de var ganske små. De var i alle fall et hestehode foran fotballspillerne hva selvstendighet angikk, hvordan det nå hadde seg.

Sist redigert av My : 20-12-23 kl 16:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:16.