Sv: Jeg har kastet innholdsfortegnelsen til konfekten
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Det er en veldig hypotetisk problemstilling siden jeg i grunnen aldri brekker meg eller kaster opp med mindre jeg er spysjuk.
Og da skjønner jeg også at det er en fjern tanke. Jeg kaster opp flere ganger i uka, ofte hver dag (ikke fordi jeg ikke liker maten altså). Og da orker jeg rett og slett ikke trigge den refleksen mer enn nødvendig. Men jeg mener også, helt uavhengig av oppkast, at det er meningsløst at folk skal tvinge i seg mat de ikke liker, unntatt når det har en sosial funksjon. Noen ganger kan man ikke si nei takk og må tvinge det i seg foran giveren, andre ganger kan man late som. Jeg får for eksempel relativt ofte mat av elevene mine, tar det med ned på kontoret mitt og sier at jeg spiste det til lunsj.
Det skjer ekstremt sjelden at jeg spytter ut noe. Som regel ser man jo hva man får servert og kan spise rundt det/takke nei. Men før jul fikk jeg en lussekatt av en elev og tok en stor bit, fordi det virkelig ikke falt meg inn at noen kunne ha rosiner inni lussekatter. Hvis det hadde skjedd foran giveren, hadde jeg svelget uten å tygge. Men siden jeg var alene på kontoret, gjorde jeg ikke det.
Også synes jeg at hvis man reagerer på ting folk gjør, bør man først spørre seg selv hvorfor man reagerer. Hvis svaret er noe i retningen "Sånn gjør man bare ikke!", bør man også legge fra seg holdningen. Men hvis svaret er for eksempel at noen har lagt ned masse arbeid og omtanke i å lage maten og blir lei seg hvis den spyttes ut, er det på sin plass å reagere.
|