|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash rooms
Jeg sa heller ikke bare.
![]() |
![]() |
#42 |
koko
|
Gjenstandane skal, såvidt eg har skjønt, likevel skrotast og som eg skreiv i det fyrste innlegget mitt her så ser eg ikkje på det som problematisk at dei får gjere nytte til underhaldning før si siste reis. Eg trur heller ikkje at dette forholdsvis smale tilbudet som smash rooms er vil endre samfunnet i merkbar grad.
![]() |
#43 |
Glamorøs
|
Kunst er ofte slett ikke underholdning. Det er politisk (slik som Ai Weiwei sine arbeider i aller høyeste grad er), samfunnskritisk og en rekke ting smashrooms ikke er. Jeg syns som sagt ikke veien til et resultat er likegyldig. Og er egentlig litt forbløffet over at flere synes det.
![]() |
#44 |
|
Ting kan være både samfunnskritisk og underholdning. Veldig mye er det, også Ai Weiwei. Jeg synes det er veldig merkelig å sette et så skarpt skille som du ser ut til å gjøre her. Det meste av kunst er også samfunnskritisk på en eller annen måte, men det er likevel underholdende også. Jeg har aldri møtt en utøvende kunstner som hater arbeidet sitt dypt og inderlig, tvert om. Kanskje vi har ulike definisjoner av begrepet underholdning, men jeg får mye underholdning av arbeidet mitt, til tross for at det i aller høyeste grad er samfunnskritisk.
![]() |
![]() |
#45 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsDu er ikke den eneste.
![]() |
#46 |
Glamorøs
|
Ok, dette innlegget skjønte jeg ikke så mye av. Må man hate arbeidet sitt om det ikke er underholdning? Jeg syns det virker som det er du som setter opp noen harde (og litt rare?) skiller.
![]() |
#47 |
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJeg tolker deg som at du mener at underholdning er ting som er helt unyttige, siden du sier at kunst "ofte slett ikke er underholdning". Det er jeg uenig med deg i. Det er nær sagt alltid underholdning, men det kan være andre ting i tillegg og til og med primært.
![]() |
![]() |
#48 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsNei, jeg mener på ingen måte at underholdning er unyttig. Ei heller at kunst ikke kan være underholdning. Men jeg syns ikke påstanden «kunst er underholdning», implisitt at kunst og smashrooms er likestilt fordi de begge er underholdning stemmer. Jeg er skeptisk til hva vi velger å underholdes av. Og jeg syns altså at smashrooms er en ting vi ikke burde la oss underholde av.
![]() |
#49 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJeg synes ikke kunst og underholdning er det samme, men det er klart en viss overlapp. (Hurra Torpedo, som ble nevnt tidligere i tråden, er for eksempel helt åpenbart underholdning). Men uavhengig av om enn bestemt type underholdning er kunst eller ikke, så synes jeg underholdning har en egenverdi. Det at noen blir underholdt er en positiv ting i seg selv. Og jeg er enig med flere her som synes at, gitt at dette er ting som skal ødelegges og kasseres uansett, så er det positivt om man også kan få en ekstra verdi ut av dem ved å underholde noen.
![]() |
#50 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJeg satt for eksempel og tenkte på at jeg synes det er galt å tråkke på insekter, eller skremme duer, bare på gøy. Og det er ikke fordi jeg egentlig synes det er så ille at insekter dør eller at duer blir skremt, det er fordi jeg synes det er en gal ting å gjøre. Så jeg er sånn sett helt med på at veien til et resultat spiller rolle, som du er inne på. Jeg synes vel bare ikke at det å ødelegge gjenstander i seg selv er så ille som det høres ut til at du synes.
![]() |
#51 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJeg syns selvsagt det er verre å drepe eller eller skremme levende ting (selv om jeg syns duer er max ekle), enn å ødelegge ting. Men syns altså at det er verre å ødelegge ting kun for moro skyld enn for kunst, for eksempel.
![]() |
#52 |
flisespikker
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsJa, det med å drepe levende ting var ikke for å sammenligne med å knuse tallerkener, det var for å illustrere at jeg jo synes det spiller rolle hvorfor man gjør noe, det er ikke bare sluttresultatet som er viktig.
![]() |
#53 |
Glamorøs
|
Absolutt, jeg har også tenkt på det. Er det bedre med kunst som forurenser mye, enn (noe jeg ser på som en forkastelig) aktivitet som ikke forurenser? Eller i et annet, større perspektiv; er desentralisering et så viktig mål at det trumfer miljø f.eks? Jeg blir ikke helt enig med meg selv, og det er selvsagt ikke likt i hvert tilfelle der man setter noe opp mot hverandre heller.
![]() |
#54 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsEgentlig en avsporing, men nå prøver jeg å komme på kunst som ikke er underholdning, men kommer ikke på noe. Har vi ulik definisjon av underholdning?
![]() |
#55 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsSNL definerer underholdning slik:
Jeg har vært på flere filmer, utstillinger og teaterstykker jeg ikke helt vil definere slik. «Mange» vil nok være å ta i, men det er mange enkeltkunstverk jeg ikke vil kategorisere som underholdning, underholdende eller vakre/utsmykkende.
![]() |
#56 |
Semiaktiv
Det siste der har jeg i alle fall ingen problemer med å være enig i. Resten må jeg tygge litt på. Jeg synes nemlig også at alvorlig og tankevekkende, trist eller skremmende kunst fortsatt er underholdende, på sin måte. Selv om det ikke er morsomt.
![]() |
#57 |
Glamorøs
|
Ja, det kan det. Det er ikke det jeg mener. Det er litt vanskelig å beskrive, siden det i stor grad knytter seg til følelser, tolkning og ikke minst, hvilket bakteppe man har for å tolke et kunstverk. Jeg har sett kunstinstallasjoner og teaterstykker som har vært så vanskelig tematisk eller tilgjengelig, at det på ingen måte er underholdende. Ikke fordi det ikke er morsomt, men fordi det er så krevende å være vitne til.
![]() |
#58 |
Semiaktiv
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsHm. Tror jeg litt sånn ubevisst har definert "underholdende" som det motsatte av "kjedelig". Og jeg har såvisst opplevd kunst som har kjedet meg, men det handler om mine personlige preferanser, og var nepppe intensjonen med kunsten. Men det er nok en uklar overgang mellom "underholdende" og "engasjerende" i min bevissthet.
![]() |
#59 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg toker teksten over her til at du mener du instinktivt kan kjenne om et menneske du treffer kan like å kaste en vase i veggen, og at det å være rundt et slikt menneske gjør deg ukomfortabel. Det var vel ikke det du mente?
![]() |
#60 |
|
![]() Sv: Er det bare meg: smash roomsFor et vulgært og fælt konsept. |
![]() |
![]() |
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|