Sv: Hva lurer du på i dag? #02
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
I dette tilfellet er jo ikke nevnte tenåring nærmeste pårørende, og da synes jeg det ville vært veldig spesielt å gi blaffen i hva de synes om antrekket. De færreste er jo i flust av begravelser, så det er begrenset antall anledninger til å lære hvordan man kler seg i begravelse. Også er det selvfølgelig forskjell på ungdom, min har (akkurat nå) ingen «ekstra utfordringer», så det går helt fint å forvente at han kler seg riktig for anledninger.
Ja, nå gikk jeg jo bort fra dette tilfellet da, siden det ikke var aktuelt for Malamas ungdom, det var en generell kommentar til det å lære at man kler seg ulikt til ulike anledninger. Regner med du forstod at jeg ikke ville sagt "det er ikke så farlig, bare gå i hettejakke du" til en helt vanlig ungdom som lurte på hvordan hen skulle kle seg. Jeg er helt enig i at det hører med til oppdragelsen å lære at man kler seg ulikt til ulike anledninger, men normalt sett skjer det lenge før barnet har blitt tenåring. Har man lært det fra starten av så vil heller ikke ungdommen ha problemer med kle seg passende i en begravelse, selv om hen aldri har vært i en før. Det vil holde med et råd om hva som er vanlig.
Dersom en ungdom, mot normalt, ikke har lært det innen 15-årsalderen, så er det enten fordi foreldrene ikke har brydd seg med den biten av oppdragelsen, eller fordi det er diverse utfordringer inne i bildet, som gjør at ungdommen ikke takler å ha på noe annet enn hettejakke, eller at ungdommen går igjennom en eller annen underlig fase. Jeg ville helt klart jobbet med problemstillingen, men om det var veldig utfordrende ville jeg ikke brukt akkurat begravelse i et slikt oppdragelsesøyemed, siden det kan være vanskelig nok i seg selv. Da hadde jeg heller tatt kampen ved neste bursdag.
Jeg skjønte at du snakket om din ungdom altså, og at dere ikke har noen slike utfordringer, og da er jeg enig. Det var bare for å utdype hva jeg mente, hvis du oppfattet innlegget mitt som at jeg generelt gir blaffen i hva folk synes om antrekket, og ville latt ungdommene velge fritt.
Sist redigert av My : 23-04-24 kl 08:49.
|