Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streiker for større forskjeller

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-24, 06:42   #1
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Streiker for større forskjeller

Jeg gjorde dette etter statens måter. Fylte ut skjema som gikk til hovedtillitsvalgt. Hovedtillitsvalgt tok det med til drøftningsmøte som består av ledelsen. Så både avdelingsjef og direktør var med. Hovedtillisvalgt reagerte veldig på beslutningen men kunne ikke dele med mer hva som kom opp i drøftningsmøte.

Jeg har hatt lønnsamtale og spurt hva som sksl til for å å høyere lønn. Det viste ikke min leder. Hun viste vist ikke hvilke kompetanse jeg hadde siden jeg bare har vært tilbake fra fødselspermisjon i 6mnd og hun startet mens jeg var ute.

Har sendt mail til hovedtillitsvalgt igjen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 08:00   #2
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Har sendt mail til hovedtillitsvalgt igjen.

Dette høres ikke greit ut.

Jeg jobber i det private. Min tillitsvalgt forhandler lønn på vegne av min gruppe, men absolutt ikke for meg! For min fagforening er det et viktig prinsipp at de tillitsvalgte slett ikke skal gå inn på fordelingen av lønnspotten for enkeltmedlemmer. Det kan nemlig medføre at den tillitsvalgte havner i en uheldig dobbeltrolle.

I min fagforening får de tillitsvalgte tilsendt lønnsoversikt for alle i gruppen de forhandler lønn for. Dette for å kunne se hvordan vi som gruppe ligger an i forhold til sammenlignbare grupper og for å kunne kontrollere i ettertid at man faktisk har fått den lønnsøkningen man (som gruppe) har framforhandlet. Jeg antar det er litt annerledes for en hovedtillitsvalgt?

Jeg syns uansett ikke dette høres særlig OK ut, Isolde. Send meg gjerne en melding om du vil ha noen tips til punkter å ta opp i lønnssamtaler.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-24, 08:35   #3
Galathea
Bør lage seg en tittel selv

Galathea sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Dette høres kjent ut, tror det er vanlig at forhandlinger foregår på denne måten i staten. Alle ansatte sender inn personlige krav til sin fagforening, foreningen prioriterer og forhandler med ledelsen som har sine krav, også på personer. Har ikke ledelsen sendt inn krav på deg, så er det liten sjanse for å få noe. Jeg har jobbet i staten i 25 år og var tidligere Akademiker-medlem. Etter noen år i bransjen byttet jeg til LO, da jeg syns de lokale forhandlingene fungerte dårlig. For ikke å snakke om den ekstreme tidsbruken og frustrasjonen det fører med seg, og det gjør ikke akkurat underverker for arbeidsmiljøet heller.

Det virker som om det er store forskjeller i hvordan dette håndteres ute på arbeidsplassene, avhengig om det er i det private, kommunale eller stalige. Jeg har diskutert ut i fra mitt perspektiv som statsansatt i en middels stor etat, da det var streiken til de statsansatte som var utgangspunktet. Hos oss er det absolutt en realitet at kolleger med samme arbeidsoppgaver har ulik lønn basert på hvilken fagforening de tilhører.

Sist redigert av Galathea : 07-06-24 kl 08:53.
Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:37.