Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-24, 22:16   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fjerne karakterkrav til lærerutdanning - veien til en bedre skole?

Her er jeg VELDIG uenig med deg My. Alle lærere som uttaler seg offentlig gjør det med en eller annen variant av «jeg elsker jobben min, men…» Og for veldig mange er det jo sånn at det gode ikke overskygger det vonde, det er jo derfor vi har en lærerflukt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-24, 22:37   #2
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Her er jeg VELDIG uenig med deg My. Alle lærere som uttaler seg offentlig gjør det med en eller annen variant av «jeg elsker jobben min, men…» Og for veldig mange er det jo sånn at det gode ikke overskygger det vonde, det er jo derfor vi har en lærerflukt.

Ja, men utsagn som begynner med "jeg elsker jobben min men ..." er ikke det som bidrar til positiv omdømmebygging.

Det jeg, som utenforstående ser bedrer omdømmet, både til læreryrket og til skolen som sådan, det er saker som handler om skoler som utmerker seg i ett eller annet arbeid, der skolen får en pris eller positiv oppmerksomhet for et område de har jobbet mye med (barneskolen til mine barn har f.eks vunnet flere, og har vært veldig flinke på positiv omdømmebygging), enten det er gode faglige resultater, elever som leser uvanlig mye, det gjelder inkludering og spesielt lave mobbetall etc. Og som i mange andre yrkesgrupper får slike omtaler positive ringvirkninger, med at skolen/bedriften/forskningsmiljøet/faggruppen eller hvem det gjelder får økte midler til å fortsette å videreutvikle det gode arbeidet, enten det gjelder produktutvikling, forskning, undervisning eller andre oppgaver. Det bidrar til positivisme blant de ansatte, og til at flere dyktige fagfolk ønsker å jobbe på akkurat det stedet. Det skyldes ofte slike som Oslo78, som gjør den ekstra innsatsen, mer enn man kan forvente og oppnår gode resultater, også i andre yrker. Det kan brukes på en positiv måte, med å formidle "se her hva vi har fått til, og tenk bare hva vi kan utrette hvis vi får muligheten til å fokusere enda mer på disse tingene", framfor bare å peke på alt som er negativt og håpløst. "Jeg elsker jobben min, men ... " er selvsagt også viktig, for å belyse kritikkverdige forhold som det bør gjøres noe for å forbedre. Men akkurat når det gjelder læreryrket så føler jeg at det er det som har dominert veldig de siste årene, og er et helt klart bidrag til nedgangen i antall søkere.

Jeg mener fortsatt at det aller viktigste for rekrutteringen er å bedre arbeidsforholdene for lærere slik at det faktisk blir bedre, og at det positive overgår det negative. Men det er også snakk om positive vs negative spiraler, jo flere dyktige folk som søker seg til læreryrket, jo større blir sjansene for at de nye kreftene får endret systemet slik at det faktisk kan bli enda bedre. Men da trenger man å vite at det er en grunn til at man bør søke seg til dette yrket.

Sist redigert av My : 04-07-24 kl 22:42.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-24, 22:55   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, men utsagn som begynner med "jeg elsker jobben min men ..." er ikke det som bidrar til positiv omdømmebygging.

Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg har lest mange uttalelser fra lærere som elsker jobben sin og ferdig med det, men de når ikke media. Ikke så rart, at noen elsker jobben sin er ingen nyhetssak. Moe som kunne hjulpet hadde kanskje vært om de som ytrer seg ble møtt med forståelse fremfor å bli avkuttet med «du bare sutrer».

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-24, 23:04   #4
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Ok, da skjønner jeg hva du mener. Jeg har lest mange uttalelser fra lærere som elsker jobben sin og ferdig med det, men de når ikke media. Ikke så rart, at noen elsker jobben sin er ingen nyhetssak. Moe som kunne hjulpet hadde kanskje vært om de som ytrer seg ble møtt med forståelse fremfor å bli avkuttet med «du bare sutrer».

Ja, dessverre er andres reaksjon vanskelig å kontrollere, så hvordan man blir møtt blir verre å gjøre noe med. Men nyhetssaker om skoler som utmerker seg positivt i en eller annen retning hjelper i alle fall på mitt inntrykk, ikke bare av den enkelte skolen, men av læreryrket generelt, og hva det er mulig å få til. Og slike saker dukker også opp fra tid til annen, heldigvis, men det kunne godt vært flere. For jeg er sikker på det er mange flere slike små og store gladsaker som kunne omtales. For det trenger ikke nødvendigvis være lærere som intervjues eller skriver leserinnlegg om hvor glad de er i jobben sin, det handler om å vise fram noe man har oppnådd, og er stolt over, og da vil automatisk den positive opplevelsen av yrket formidles. Det er det jeg mener med framsnakking og positiv omtale.

Jeg vil også gjerne høre resten av setningen dersom man snur om på det, og i stedet for å si "Jeg elsker jobben min, men ... " sier "ja, vi har håpløse rammer å forholde oss til, men ... ". For resten av den setningen kan kanskje være med på å bidra til at noen likevel får lyst til å bli lærere, på tross av kritikkverdige arbeidsforhold og ytre rammer man kanskje ikke får gjort noe med.

Sist redigert av My : 04-07-24 kl 23:13.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:55.