Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Lære å snakke fritt for forsamling?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-24, 14:12   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lære å snakke fritt for forsamling?

Dette er av de tingene jeg får tilbakemelding på at jeg er god på i jobben min. Jeg liker å holde innlegg og jeg kjenner at jeg får publikum med meg.

Jeg eier ikke sceneskrekk. Dette mener jeg at kanskje kan ha sin bakgrunn i at jeg sang i kor som barn. Jeg var flink til å synge og fikk mange soloer. Og når 8-åringer synger solo, så får de enorme mengder med positive tilbakemeldinger. Så jeg forbinder det å stå der alene som noe positivt.

MEN; jeg stiller også veldig godt forberedt. Jeg kan det jeg skal snakke om skikkelig godt, og jeg har "bygd opp en historie". Slik at det jeg forteller bygger på hverandre ettersom innlegget skrider frem. Det bruker jeg mye tanker på å få til riktig i forkant. Jeg bestreber meg hardt på å ikke bli mer detaljert enn det som er strengt nødvendig, og samtidig forsøker jeg å ikke tro at tilhørerne kan altfor mye om det jeg snakker om. (Selv faller jeg veldig lett av hvis det brukes ord og uttrykk jeg ikke forstår når jeg hører på andre.) Dette innebærer også at jeg forsøker å holde språket mitt enkelt - faktisk litt i overkant hverdagslig tone (selv når jeg presenterer for ministre; og det gjør jeg av og til).

Og jeg tror at nøkkelen ligger i å øve - mye. Så det å være godt forberedt og ha øvd skikkelig er helt essensielt.

Jeg presenterer ofte med en power point i bakgrunnen. Der har jeg bare illustrasjoner og noen få stikkord - for ellers blir jeg stående å lese rett fra presentasjonen eller manus. Det blir aldri bra.

Gammel 17-07-24, 14:37   #2
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Du har fått mange gode råd. Jeg prøver så godt jeg kan å kun presentere det jeg jobber med og har laget selv. Har talekort med stikkord, men prøver å ikke bruke de. Det er bare jeg som vet hva som står uansett, så om jeg endrer på rekkefølgen eller endrer noe etter hva som er sagt tidligere, så har det ingenting å si. Og et glass vann foran meg.

Gammel 17-07-24, 15:22   #3
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Dette innebærer også at jeg forsøker å holde språket mitt enkelt - faktisk litt i overkant hverdagslig tone (selv når jeg presenterer for ministre; og det gjør jeg av og til).

Hehe, presentasjoner for statsråder er gjerne de aller enkleste. De har som regel ikke særlig dyp fagekspertise og er ofte glad i den tabloide formen.

Sist redigert av Zulu : 17-07-24 kl 19:20.
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:33.