|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Tenker du det er interessant å vite hvorfor mennesker er homofile?PS! Grunnen til at noen ikke liker koriander skyldes gener. Jeg tenker at dette er typisk et eksempel på forskning som ikke er spesielt nyttig i seg selv, men som kan være interessant hvis man ønsker å lage mat til spesielle formål eller som selger bedre.
Jeg tror ikke det er noe forskning på et slik nivå er nytting. Hvorfor folk er som de er, er veldig lite praktisk nyttig. Men å forstå grunnleggende prinsipper kan være nyttig på helt overraskende måter. (litt ekstremt eksempel, men på kreft var man jo klar over at det kunne lønne seg å fjerne hormonproduserende organer, lenge før man var klar over at hormoner kunne "drive" kreften, så der ble det jo oppdaget "feil vei")
Så vidt jeg vet er dette både forsket på tidligere (når man hadde andre etiske retningslinjer) og det forskes på i dag.
Hvordan tenker du man skal vite dette uten å forske på det? Når jeg sier "uten tvil uvanlig" så er det jeg legger til grunn hvordan folk definerer seg selv (statistikk), men det kan jo hende at denne er feil av forskjellige grunner.
|
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tenker du det er interessant å vite hvorfor mennesker er homofile?
Ok, da beklager jeg det. Det kom ikke tydelig nok frem for meg at dette var et sitat og ikke hennes egen påstand.
Ja, det har du nok rett i, jeg mente "nåværende" samfunn. Om man inkluderer det antikke samfunnet var jo homofil praksis mye mer utbredt enn det er i dag. Noe som kan bety at homofile ønsker er mindre uvanlig enn man skulle trodd i dag. Men samtidig er det også viktig å huske på at seksuelle handlinger utføres av mange andre grunner enn seksuelt begjær. Det er f.eks. neppe slik at soldater som begår seksuelle overgrep i stort monn gjør det fordi de får utløsning av det. På samme måte kan vi ikke si for sikkert at det i antikken dreide seg om kåthet og glede alltid, den homofile praksisen der dreide seg ofte om omgang mellom mellom i svært ulik alder, status og maktforhold.
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|