Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Kan jeg steke kake i en ildfast bolle?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-25, 19:29   #1
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Kan jeg steke kake i en ildfast bolle?

Jeg skal prøve å lage en kake formet som en halv kule.

Tilfeldigvis så har jeg ikke kakeform med den formen.
Men: Jeg har salat/serveringsboller som er ildfaste. Kan det funke å steke kaken i en slik? Hvordan påvirker uortodoks form steketiden, tror dere?

Timar er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 25-01-25, 19:30   #2
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan jeg steke kake i en ildfast bolle?

Min erfaring er at det forlenger en god del. Men aldri prøvd på kake, karamellpudding derimot stivnet aldri.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-25, 19:11   #3
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ville satset på å legge lagvis vanlige sukkerbunner med fyll mellom lagene og deretter skjære til halvkuleform.

Tror det er vanskelig å steke en kake som er kuleformet, sånn at den ikke enten blir rå i midten eller svidd/tørr i kanten.

Gammel 26-01-25, 19:49   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vanskelig å få dem jevnt stekte.

Jeg har laget halvkule-kaker, og da har jeg lagt et lag plastfolie i en bolle, og laget kaker som f eks. Oreokake, ostekake, marsipankake (bare å skjære til sukkerbunnene) og sjokolademousskake.

Gammel 26-01-25, 21:12   #5
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville også gjort som Niobe foreslår, å «støpe» kaken i bolle. Det er knotete å skjære til en kake man har stablet, og å steke i ildfast bolle er helt Lotto i hva som blir resultatet.

Gammel 27-01-25, 15:21   #6
Timar
Klar

Timar sin avatar

Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

For å oppdatere: Jeg stekte kaken i en ildfast bolle. Faktisk stekte jeg to runder, for sikkerhets skyld.

Det tok vinter og vår å få kaken gjennomstekt, så det hadde nok vært lurere å skjære til en vanlig kake.

Jeg skjønte ikke helt forslaget ditt, Niobe. Hva gjør du med plastfolien?

Gammel 27-01-25, 15:36   #7
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

For å oppdatere: Jeg stekte kaken i en ildfast bolle. Faktisk stekte jeg to runder, for sikkerhets skyld.

Det tok vinter og vår å få kaken gjennomstekt, så det hadde nok vært lurere å skjære til en vanlig kake.

Jeg skjønte ikke helt forslaget ditt, Niobe. Hva gjør du med plastfolien?

Antar den er for å få kaka lettere ut av bollen. Det er kaker som ikke stekes, som bare dyttes nedi forma og avkjøles (typ blanding av smør og knust kjeks), mousse o.l.

Gammel 27-01-25, 15:49   #8
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Tolket Niobe som at hun også bruker samme metode med tilpassede kakebunner og vil tro at plastfolien har samme funksjon her, å gjør det lettere å få ut kaken i en hel del fra formen

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-25, 23:08   #9
Timar
Klar

Timar sin avatar

Standard

Den halvkuleformede kaka var ment som pynt, men jeg fikk høre at den også hadde blitt spist i dag, og visstnok smakte fortreffelig!

Gammel 27-01-25, 23:29   #10
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her skulle man hatt bilde!!

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-25, 14:17   #11
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Tolket Niobe som at hun også bruker samme metode med tilpassede kakebunner og vil tro at plastfolien har samme funksjon her, å gjør det lettere å få ut kaken i en hel del fra formen

Jepp! Bare så kaken "glir" ut av formen selv, når man snur den opp-ned. Og så er det bare å dra av plastfolien, så har man glatt og fin kake til å pynte.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:36.