Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hjelp meg å tenke ny bil

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-25, 09:44   #21
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp meg å tenke ny bil

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg tenker egentlig at noe mindre nyere bil er sikrere enn elgammel stor bil?
Er Enyaq en liten bil forresten? Tilsvarer ikke den ID.4 i størrelse?

Enyaq er en stor bil i mitt hode.

Liten ny er tryggere enn stor gammel, ja. Og mindre hestekrefter er visstnok tryggere enn mange.

Gammel 22-04-25, 10:29   #22
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Når jeg vil ha like mange hestekrefter som i nåværende bil så utgår mange av de små.

Gammel 22-04-25, 11:10   #23
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men du får jo mer futt per hestekraft i en liten bil, eller?

Gammel 22-04-25, 11:11   #24
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Men hvis du liker den der akselerasjonsfølelsen, så kommer du def til å elske elbil. Selv den lille symaskin-Fiaten min aksellerer som bare f.

Gammel 22-04-25, 11:16   #25
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Mulig. Svigermor har en liten, men der vet jeg ikke i farta hvor mange hestekrefter. Det føles ikke nok i den, men så er nå den bilen eldre enn min.

Er bare vant med biler med futt. Bortsett fra min første og det kjentes godt da jeg satte meg bak rattet på nåværende.

Gammel 22-04-25, 11:16   #26
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Når jeg vil ha like mange hestekrefter som i nåværende bil så utgår mange av de små.

Bare nysgjerrig, hva trenger du dem til? Den gamle Passaten vår hadde 100 HK, og jeg savnet aldri noe mer.
Hva Leaf'en min har, er jeg usikker på.

Jeg henger meg litt på de andre her: Du har jo kjørt en gammel bil, som neppe har vært særlig trygg. Ved å oppgradere til en nyere bil så får du mye sikkerhet på kjøpet, selv om bilen er liten. Bilen min nekter meg feks å kræsje inn i bilen foran, enda jeg tidvis prøver.

Selvfølgelig kjøper du den bilen du vil ha, men hvis du ikke skal bruke den til jobb engang, så er det antagelig ikke mye den bilen blir brukt. Hva er da bilbehovet ditt? Og er du villig til å bruke så mye penger på en bil som stort sett står i ro og taper seg i verdi?

Jeg har hatt samme diskusjonen med foreldrene mine, og innser at bil er veldig mye viktigere jo lenger vekk fra storbyene en bor. Så ta det som innspill til ettertanke, ikke kritikk av dine prioriteringer.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 11:38   #27
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg tenker egentlig at noe mindre nyere bil er sikrere enn elgammel stor bil?
Er Enyaq en liten bil forresten? Tilsvarer ikke den ID.4 i størrelse?

Star skriver i hovedinnlegg at hun kan bruke 350 000. Hvor får du at alternativet er enten mindre nyere bil og eldgammel stor bil?

Henger meg på Timar. Selvsagt bruker du pengene dine på hva du vil, men jeg også tenker 350 000 er mye å bruke på bil som ikke en gang skal brukes til og fra jobb.

Gammel 22-04-25, 11:57   #28
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Timar, her.

Jeg henger meg litt på de andre her: Du har jo kjørt en gammel bil, som neppe har vært særlig trygg. Ved å oppgradere til en nyere bil så får du mye sikkerhet på kjøpet, selv om bilen er liten. Bilen min nekter meg feks å kræsje inn i bilen foran, enda jeg tidvis prøver.

Skulle ønske hun som kjørte inn i sønnen min bakfra i dag hadde hatt det.

Gammel 22-04-25, 12:05   #29
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med Star, er man vant med stor bil så vil man ikke ha et lite tyttebær. Star sa hun har en Saab, og det er rene panservogna ift småbiler. Jeg har et annet merke, har sett hva den tåler i møte med en liten Ford og skal derfor aldri ha liten bil.

Og så syns jeg det er rart at dere kritiserer henne for å ville bruke 350' på nyere bil, som skal være hennes eneste bil, en familiebil til hverdag og ferie, på europaveier med høy fartsgrense. Mens flere av dere som maser om liten elbil har denne som nr to-bil, og bruker langt mer penger på biler pr år enn jeg og Star har brukt til sammen de siste ti år, tror jeg.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 12:17   #30
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Elbiler kan man stille om hestene skal løpe fritt eller om de skal gå pent og pyntelig på rad og rekke. Små biler med drivstoff virker jo som om de har sluppet alle hestene ut på beite og glemt å lukke porten, men det er ikke det samme med en elbil.

Jeg liker små biler men har selv en gitantisk elbil. Min mellomstore kia var hissig og morro. Bilen jeg har nå KAN det men det bruker for mye strøm. Jeg stiller den inn så den akselererer rolig, da bruker man mindre strøm.

Finnes flere stasjonsvogner med El. Som MG5. Den solgte ikke så godt i Norge for stasjonsvogn er litt ut, men du vil kunne finne en nesten ny på markedet for under 300.

Eventuelt en Peugeot E-308.

Jeg gleder meg til vi kan gå ned igjen i størrelse litt. Vi kjører 7 seter nå. Men går nok ikke tilbake til Leaf størrelse på en del år. Bruker bilen når vi har en del bagasje med oss.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 13:08   #31
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Pr nå vil ikke bil brukes på jobb, men så har jeg jobb bare ut juni. Men guttungen bruker bilen hver dag.
Må ikke bruke 350' heller.

Vi er fort ut på E6 hvis vi skal forflytte oss, men også sentrum samt sånne 80-soner uten midtstripe.
Jeg forstår poenget med liten bil og ser fornuft i det, men noe i meg stritter litt.
Hadde jeg vært en av de heldige i lotto på påskeaften så hadde jeg sikkert totalrenovert Saab'en.

Gammel 22-04-25, 13:32   #32
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

...

Gammel 22-04-25, 15:24   #33
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Jeg er enig med Star, er man vant med stor bil så vil man ikke ha et lite tyttebær. Star sa hun har en Saab, og det er rene panservogna ift småbiler. Jeg har et annet merke, har sett hva den tåler i møte med en liten Ford og skal derfor aldri ha liten bil.

Og så syns jeg det er rart at dere kritiserer henne for å ville bruke 350' på nyere bil, som skal være hennes eneste bil, en familiebil til hverdag og ferie, på europaveier med høy fartsgrense. Mens flere av dere som maser om liten elbil har denne som nr to-bil, og bruker langt mer penger på biler pr år enn jeg og Star har brukt til sammen de siste ti år, tror jeg.

Det er vel ingen som kritiserer Star for noe som helst? Hun forsøker å tenke rundt hva hun trenger av en ny bil, og mange kommer med innspill? Jeg har nettopp hatt slike tråder selv, og har satt pris på at folk spør "trenger du virkelig det" eller "hva tenker du at du trenger".

Jeg vet ellers ikke hva du ser på som "en liten elbil", men hverken Elroq eller Enyaq er det jeg vil kalle en "liten bil" altså. Det er fullgode familiebiler for mange jeg kjenner.

apan er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 15:51   #34
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har Enyaq nr. 2, etter en elgpåkjørsel med nr 1. Den holdt mål sikkerhetsmessig for å si det slik, sjåføren 100% uskadd, bilen totalvrak. Vi snakker også litt om neste bil, og om den skal være like stor. Elroq seiler absolutt opp som alternativ, altså en litt mindre (men ikke småbil nei!), mer kompakt SUV. Går aldri tilbake til fossil-bil, stor eller liten.

Gammel 22-04-25, 15:57   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men du får jo mer futt per hestekraft i en liten bil, eller?

Og elbiler har mye mer futt enn fossil, de akser rett og slett fortere.

Edit: ja, leste jo resten av tråden etterpå.

Sist redigert av Karamell : 22-04-25 kl 16:06. Årsak: Tilførte edit
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 16:04   #36
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Star skriver i hovedinnlegg at hun kan bruke 350 000. Hvor får du at alternativet er enten mindre nyere bil og eldgammel stor bil?

Jeg hengte meg opp i at den gamle bilen hun har nå er trygg, mens en liten bil er utrygg. En noe nyere bil er antageligvis tryggere enn den gamle bilen hun har. Jeg tenkte at man får mer bil for pengene om man går ned til mellomklasse (nei, ikke tyttebær ea) og dermed kan kjøre noe litt nyere enn 10 år.

Ellers støtter jeg deg i at når du skal kjøre langt (ferie i Nord-Norge?) så er liten bil ikke så stas. Og da kommer jo rekkevidden inn dersom man velger el.

Gammel 22-04-25, 18:08   #37
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Usikker på om Nissan Leaf regnes som liten bilen eller mellomstørrelse, men det er ihvertfall den eneste bilen jeg har. Den brukes både på motorveier og midt i Oslo. Det jeg har å utsette på den er ladeplugg og rekkevidde. Plass, akselerasjon og sikkerhetsløsninger er mer enn bra nok. Jeg har fraktet en hel utesofa hjem i Leaf'en min.

Jeg kom fra fossil stasjonsvogn og savner ikke den. Jeg har ikke manglet plass i bilen min noen gang på tross av to barn, stor hund, tidvis mye bagasje og mengder av skiutstyr.

Dette er ikke kritikk, det er innspill til tankevirksomheten. 😊

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 18:37   #38
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg har altså ikke mye peiling på bil, men vil du ha stor bil kan du jo se på Opel Zafira/tourer. Var veldig glad i min, og all plassen kom godt med da jeg flyttet.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-25, 19:01   #39
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Nå har jeg lest tråden igjen, og ser kun to spørsmål om liten versus stor bil, og ingen av bilene som er foreslått er småbiler i mine øyne. Enyaq er ganske stor og Elroq er mindre enn den, men SUV? Fiaten som Poly nevner er vel ikke et forslag, men en anekdote. Ellers enig i at en gammel leaf ikke er å anbefale om man skal kjøre langt, men de nyere er vel litt større, eller? Har bedre rekkevidde, men enig i at det ikke er storbil, akkurat som El-Golfen ikke er en storbil.

Jeg kjører tyttebær, og som bil nummer 2, type elbilen BMW i.3, men den er det heller ingen som har anbefalt.

Gammel 22-04-25, 19:05   #40
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Standard

Men tilbake til stasjonsvogner av typen fossil, så var jeg veldig fornøyd da vi kjørte rundt med Passat stasjonsvogn. Kjapp nok for meg den gangen, men den hadde sikkert ikke Turbo.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:12.