Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Lading av ny bærbar PC

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-25, 22:07   #1
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Spørsmål

Lading av ny bærbar PC

Jeg har installert en ny Asus Vivobook i dag, og stusser på bruksanvisningens insistering om bare å lade direkte fra en stikkontakt, og absolutt ikke fra en skjøteledning.

Er dette overdreven sikkerhetstenking fra produsentens side, eller er det noe i det?

Det passer veldig dårlig, ettersom den faste plassen på stuebordet/sofaen kun er tilgjengelig via skjøteledning.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-05-25, 10:20   #2
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lading av ny bærbar PC

Jeg hadde neppe lest så langt i bruksanvisningen og ladet slik det passet meg.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-25, 16:48   #3
liefje
Musk

liefje sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
liefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de flesteliefje er kulere enn de fleste
Standard

�� Hvorfor anbefaler produsenten å ikke bruke skjøteledning?
Sikkerhet (overoppheting og brannfare):
Skjøteledninger, spesielt billige eller eldre varianter, kan ha dårligere ledningsevne og lavere tåleevne for strømstyrke. Ved langvarig lading av kraftkrevende enheter som bærbare PC-er, kan dette føre til overoppheting og i verste fall brannfare.
Spenningsstabilitet:
Skjøteledninger kan introdusere spenningsfall eller små variasjoner i strømtilførselen, særlig hvis de er lange eller av lav kvalitet. Dette kan i sjeldne tilfeller påvirke ladingen negativt, eller påføre slitasje på laderen eller batteriet.
Forsikringshensyn og ansvar:
Ved å anbefale kun direkte veggkontakt, sikrer produsenten seg juridisk – de kan lettere fraskrive seg ansvar hvis noe går galt og utstyret var koblet til via skjøteledning.
�� Er det overdreven forsiktighet?
I praksis: Ja, ofte.
Hvis du bruker en kvalitetsgodkjent skjøteledning (helst jordet og med overspenningsvern) som ikke er overbelastet eller sammenrullet, er risikoen minimal. Mange gjør dette daglig uten problemer.
Men i følgende tilfeller bør du være forsiktig:
Billige skjøteledninger uten jord.
Skjøteledninger med flere kraftkrevende enheter koblet til samtidig.
Lang ledning (f.eks. 10 meter+), særlig hvis den er tynn eller sammenrullet.
✅ Råd:
Hvis du må bruke skjøteledning, bruk en kort, jordet skjøteledning av god kvalitet – gjerne med overspenningsvern.
Unngå skjøteledninger som er sammenrullet, da det kan føre til varmeutvikling.
Ikke koble mange strømkrevende apparater til samme skjøteledning (f.eks. PC, varmeovn, lader, TV samtidig).
Konklusjon:
Anbefalingen er primært juridisk og sikkerhetsmessig forsiktighet fra produsenten. I de aller fleste tilfeller er det helt trygt å bruke skjøteledning – så lenge du bruker en god og riktig dimensjonert én.

(fra ChatGPT)

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-05-25, 19:32   #4
Shun
Er fornøyd

Medlem siden: Jan 2011
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Takk!

Skjøteledningen er ikke lang, sammenrullet eller overbelastet, og jeg skal forsikre meg om at den er jordet.

Jeg tror den nye PC'en får overta den faste plassen.

Shun er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-05-25, 08:51   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde eltilsyn for noen mndr siden, og han sa ingenting på at jeg hadde skjøtekontakt til laderne mine. Har en sånn med mange uttak og med av/på-bryter. Jeg slår den av når jeg ikke lader noe.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-05-25, 08:52   #6
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forresten så skal man ikke bruke jordet skjøteledning/kontakt i rom med ujordete stikk i veggen.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:55.