Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Sliter med å finne et spisebord!

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-01-26, 18:30   #1
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sliter med å finne et spisebord!

Vi har et gammelt eikebord som er modent for utskiftning. Min plan var å kjøpe et skovbybord med mulighet til å dra ut til over 5 meter. Jeg har nå oppdaget at de fine spisestuestolene våre sånn rent breddemessig ikke passer så godt til dette bordet. Stolene er 57 cm brede, og det betyr at man ikke får plass til en stol per illeggsplate. I tillegg blir det plass til bare 3 stoler på langsiden når bordet står uten illeggsplater.

Så jeg lurer på om noen har sett et bord som kan romme 14 stk rundt, med disse brede stolene (som forøvrig er skikkelig gode å sitte på!)

https://shop.stressless.com/nb-no/sp...18547315798133

Gammel 10-01-26, 20:22   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sliter med å finne et spisebord!

Vi har de stolene der og vurderer de ikke som så særlig brede. (Eller: det finnes kanskje ulike modeller seff) Stressless har jo spisebord og.

Gammel 10-01-26, 20:47   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har skovbybord og mener at det er et av mine beste kjøp. (Etter spisestuesofaen vi kjøpte samtidig.) Men du har rett til at det bare er plass til tre stoler på langsiden.

Gammel 10-01-26, 21:13   #4
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg har skovbybord (elsker) med plass til fire stoler. Men tror kanskje mine er litt smalere, de er også fra Skovby.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-26, 00:13   #5
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Har også, og er veldig fornøgd med Skovby. Med seks klaffar vil du vel uansett få plass til fleire enn 14.

Gammel 11-01-26, 11:50   #6
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Problemet er at om jeg skal få plass til mange rundt skovby må bordet dras ut endel lengre enn det egentlig skulle behøvd å bli. Siden illeggsplatene er 50, så vil 2 illeggsplater kun gi plass til 1 stol, og 3 kun 2 stoler. Så skal jeg få plass til 12 må jeg ha 3 illeggsplater i, og da er bordet 355 langt. Skal jeg få en stol til antar jeg at jeg må dra ut den andre siden og da må det 2 plater i for å få plass til 1 stol, og da er bordet plutselig 455 langt. Det er nesten ikke plass til så langt bord her det står nå.

Dere som har slikt bord, det er 3 plater på hver side som kan settes i, ikke sant?

Gammel 11-01-26, 11:52   #7
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Og stolene finnes i 2 bredder, og våre er da 59 cm brede på det bredeste, som er ytterst på bena nede.

Gammel 11-01-26, 12:14   #8
veobra
på slep

veobra sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Vi har bord fra ikea. Det er 205 mellom bena, nede ved gulvet. Der har vi god plass til tre stolper når det står samlet. Våre er kun 50 cm på det bredeste, men det er nesten plass til fire stoler. Eller, det er plass til fire stoler, men jeg tror ikke man sitter godt. Ileggsplatene er 50. Bena står på samme.plass når bordet forlenges. Men ikke det du ønsker, når du skal ha plass til 14 ser jeg nå. Kun 12.

Gammel 11-01-26, 12:48   #9
Gri
Bør lage seg en tittel selv

Gri sin avatar

Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Dere som har slikt bord, det er 3 plater på hver side som kan settes i, ikke sant?

Det er tre plater på kvar side ja. Men, om du berre bruker nokre av platene kan beina frå «hovudbordet» flyttast sidelengs, altså kan du ha ein klaff på den eine side, men skubbe hovudbordet litt bort, så opninga vert td 60 cm, så kan du ha tre klaffar på andre sida, der det vert 140 cm opning til dei to stolane, sidan du «stjal» 10 cm til den andre sida. Det vart kanskje litt komplisert forklart men…

Gammel 11-01-26, 13:18   #10
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi har Skovby ovalt. Med 2 plater får man plass til 10-12. med 4 plater må det jo gå 14?
Vi vurderer 2 plater til.

Vi har et fra ikea også som har plass til 8 uten plater, kan få 2 plater i det også. Men kan jo ikke sammenlignes med heltre bordet.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-01-26, 13:41   #11
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Gri, her.

Det er tre plater på kvar side ja. Men, om du berre bruker nokre av platene kan beina frå «hovudbordet» flyttast sidelengs, altså kan du ha ein klaff på den eine side, men skubbe hovudbordet litt bort, så opninga vert td 60 cm, så kan du ha tre klaffar på andre sida, der det vert 140 cm opning til dei to stolane, sidan du «stjal» 10 cm til den andre sida. Det vart kanskje litt komplisert forklart men…

Tror jeg skjønte det! Må tegne opp og forsøke å få grep om hvordan dette kan bli i stua vår.

Gammel 11-01-26, 23:34   #12
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Med 3 plater får vi plass til 14 hvis det sitter en på hver kortside i tillegg.

Vi har bare 3 plater for de er det plass til inni bordet.

Gammel 12-01-26, 11:06   #13
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Kan virkelig anbefale skovby! Har plass til tre stoler på hver side til hverdags. Med 3 plater er det god plass til 14. Vi får til å dekke til 16, men tenker stadig på at vi gjerne skulle hatt en eller to ekstra plater. Strever av og til litt med å få beina plassert på en slik måte at alle kan sitte komfortabelt, men med en kombinasjon av små og store gjester går det fint med 3 innenfor de vanlige beina, og 4 innenfor der vi har ileggsplater.

Når det bare er oss er bordet sammenslått og vi har 6 av disse stolene:
https://www.bohus.no/stoler/spisesto...52-spisestol-1

Tror dere får plass til tre av deres stoler på hver langside når bordet er slått sammen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-26, 23:17   #14
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Kan virkelig anbefale skovby! Har plass til tre stoler på hver side til hverdags. Med 3 plater er det god plass til 14. Vi får til å dekke til 16, men tenker stadig på at vi gjerne skulle hatt en eller to ekstra plater. Strever av og til litt med å få beina plassert på en slik måte at alle kan sitte komfortabelt, men med en kombinasjon av små og store gjester går det fint med 3 innenfor de vanlige beina, og 4 innenfor der vi har ileggsplater.

Når det bare er oss er bordet sammenslått og vi har 6 av disse stolene:
https://www.bohus.no/stoler/spisesto...52-spisestol-1

Tror dere får plass til tre av deres stoler på hver langside når bordet er slått sammen.

Takk! Våre stoler er 5 cm bredere enn denne stolen her, men 3 stoler skal nok gå mellom bena sammenslått. Jeg sliter mer med hvordan få plass til 14 uten å måtte dra bordet veldig mye ut og begynner å lure på om jeg må ha et bord med bare ben midt under...

Gammel 17-01-26, 09:42   #15
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har Skovby sm73 med kun sokkel. Det er ute av produksjon, men det finnes tilsvarende. Minuset er at det er en sokkel foran bena, alltid.

Gammel 18-01-26, 18:55   #16
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg har Skovby sm73 med kun sokkel. Det er ute av produksjon, men det finnes tilsvarende. Minuset er at det er en sokkel foran bena, alltid.

Det er jo også litt irriterende ja. Hm, jeg skulle nok valgt noen andre spisestuestoler, de samme i smalere bredde hadde nok vært lurt.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:26.