Sv: Gruffetråd #22
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
10 er flatt, gjelder alle. Verdi under det verdsettes med 25%, over der med 70%, og jeg tror målet er å trappe opp til 100. Selve verdsettelsen ser ut til å ha foregått ved å se på absolutt dyreste bolig i området, og ta det derfra. Huset vårt er priset likt som et nabohus solgt nylig, som er mye større, har to utleieboliger i seg og er totalt nyrenovert.
Ikke at jeg har noe som helst med din privatøkonomi å gjøre, men matematikken her er interessant.
Hvis man skal få 100 000 i året i formueskatt pga huset, så må formueverdien (uten gjeld) være 10 000 000. Husverdien settes til 25 % av markedsverdi under 10 mill, og 70 % over. Dvs:
første 10 mill av markedsverdi: formueverdi 2,5 mill
neste 10,7 mill av markedsverdi: formueverdi 7,5 mill.
MEN: bunnfradraget er 3,8 mill for par. Da må man legge på ytterligere 5,4 millioner på markedsverdien (70 % av verdien over 10 mill).
Så for å få en formueskatt på 100 000 kr pga huset, så må man være gjeldfri og ha et hus som er verdt 26 millioner kr.
Jeg skulle tro at de fleste kan argumentere for at det ikke stemmer, at huset har en markedsverdi på en god del mindre enn som så.